10 februari 2011

Trouw bijlage : 50-plus trends voor 2011


Dagblad Trouw presenteerde op 31 december 2010 zoals altijd haar jaarlijkse trendbijlage. Dit jaar was het de eer aan mij om namens Bureauvijftig een aantal algemene trends op de 50-plus markt te benoemen. Een waagstuk, want zo'n grote doelgroep is maar moeilijk in een paar trends te vatten. We onderscheiden er doorgaans per branche al een vijftal.

Toch zijn er overstijgende trends die makkelijk door te vertalen zijn naar meerdere branches, producten en uiteindelijk merken. Waarbij digitalisering natuurlijk de meest voor de hand liggende is. Hoe bereiken wij 50-plussers online is een vaak gehoorde vraag? De iPad is in opkomst, social media neemt overhand aan populariteit toe, maar de keerzijde van babyboomers en 50-plussers die het niet kunnen 'bijbenen' is inmiddels ook zichtbaar.

Beslist een uitdaging om gezamenlijk mee om te leren gaan. Meer weten over 50-plus trends? Mail me gerust.

50-plusser eet nog wel witlof, dus wat is het probleem?

Het Productschap Tuinbouw publiceerde deze week een onderzoek met de conclusie dat witlof een vergrijzende fanbase heeft. En dat is volgens de onderzoekers niet goed.

Slechts 4 op de 10 jongeren kopen de groente, tegen 9 op de 10 ouderen. Een flinke kloof zo wordt gemeld. Een kloof die vooral door onduidelijkheid over bereidingswijze is ontstaan. Jonge mensen weten minder goed hoe ze met de groente moeten omgaan en kopen het daarom niet of minder vaak. Zo weten veel consumenten bijvoorbeeld niet dat witlof heel eenvoudig te wokken is, en ook gekookt snel klaar is. Of dat witlof ook in salades rauw erg gezond is. Met meer en eenvoudige recepten in combinatie met voorlichting denkt men een stap te kunnen zetten de kloof te dichten.

Dat is nog niet eens hetgeen mij nou zo triggerde in dit onderzoek, noch in het persbericht.

Ik verbaas me zoals wel vaker over die sterke focus op jongeren. Alsof alleen de jeugd de toekomst heeft. Natuurlijk wil het Productschap ervoor zorgen dat de jeugd meer witlof gaat eten. Ook voor de toekomst moet de groente, de teelt en de industrie eromheen behouden blijven. Heel logisch gedacht.

Maar is het ook niet zo dat:

  • Wij naarmate ons leven vordert bittere smaken meer gaan waarderen?
  • De jeugd gewoon minder tijd aan eten en koken besteed en voor gemak gaat?
  • Er nu 5,7 miljoen ouderen zijn en straks 7 miljoen. En er dus een nog grotere groep witlofeters is/bijkomt.
  • We hoe ouder we worden, meer tijd gaan besteden aan de keuken. We hebben er meer tijd voor, vaak een groter huis en een gezin. 
  • En we hoe ouder we worden ook kennis over eten en koken gaan overdragen op kinderen en kleinkinderen?
Het Productschap doet er mijns inziens goed aan om die grijze fanbase te koesteren, aan te moedigen om te varieren met witlof en die te stimuleren in familieverband wat vaker de witlof op tafel te zetten. Dan komt het vanzelf goed.

15 januari 2011

Rekenfoutje van Kuoni?



Soms zie je van die advertenties waar je eerst een keer of 3 naar moet kijken, nog eens de tekst moet lezen, om te begrijpen wat er nou impliciet staat. En dan begrijp je het soms nog niet helemaal. Dat had ik bij deze advertentie van Kuoni travel. Zag hem vorige week ook al in het FD. En dacht meteen: slim, 50-plus en inderdaad prima voor het FD magazine. Spot on 50+ doelgroep met geld. Toch blijft de tekst in het midden me intrigeren.... over 40 jaar? Het lijkt op een rekenfoutje.

Waarom?

We weten uit 50-plus onderzoek immers dat dit soort camper-rondtochten vooral bij 50-plus populair zijn. Relatief duur, veel vrijheid en alle tijd om rustig te ontdekken. King of the road zeg maar. We weten ook dat die doelgroep nog lang niet bezig is met een plekje in het bejaardenhuis. Dus dat noemen voelt al niet goed. Voor veel babyboomers is dat immers een doemscenario. En toch wordt hier openlijk gerefereerd aan een bejaardenonderkomen. Herkent 50-plus dat?

Ik blijf ook zitten met die 40 jaar. Voor de snelle rekenaars moet deze advertentie dan zijn bedoeld voor dertigers en veertigers. Die zijn over 40 jaar eind 70 of 80 en dus bejaardenhuis'rijp'. Spreekt dit hen aan? Zo'n rondtochtvakantie?

Of was het toch 50-plus en een rekenfoutje van de maker?

25 november 2010

Is dit het einde van 'UNIE' Kbo?

Het lijkt zo mooi: een ouderenbond als Unie KBO die in 1 klap 330.000 senioren verenigd in 1 orgaan. De Unie KBO wordt dan ook door veel partijen op de 50-plus en seniorenmarkt gevonden voor een (strategische) samenwerking. Van sportbonden tot overheidsorganen en zorginstanties.

Vandaag echter een bericht via het ANP dat de grootste van de 12 bonden, de KBO Brabant heeft besloten op eigen kracht verder te gaan. De discussie over de te varen koers heeft geleid tot een niet meer te lijmen breuk.

De Unie KBO noemt het een zwarte bladzijde en zegt vol vertrouwen verder te gaan. In hoop ook dat de KBO Brabant zich zal bekeren.

Ik vraag me hardop af hoe de leden hierop gaan reageren. Is dit het einde van de Unie? En gaan de bonden zelf verder?

18 november 2010

H&M durft het aan...


Een oudere dame in haar allernieuwste commercial. Prachtig staaltje 'leeftijdsloos' communiceren. Jong en oud samen. Want H&M mode is natuurlijk voor alle leeftijden. Mooi en gedurfd.

24 oktober 2010

Jongeren kopen andere groenten dan senioren

De groenteconsumptie van jongere alleenstaanden verschilt aanzienlijk van die van senioren. De drie meest gekochte verse groenten bij gepensioneerden zijn tomaat, bloemkool en witlof. Bij jonge alleenstaanden zijn dat tomaat, komkommer en paprika, zo blijkt uit onderzoek van het Productschap Tuinbouw op basis van cijfers van GfK.

Nederland telt 1 miljoen huishoudens van jonge alleenstaanden tot 40 jaar. Het aantal huishoudens met gepensioneerden is bijna twee maal zo groot. Jongeren kopen veel minder `oude` groenten zoals bloemkool, witlof, spruiten en asperges. Slechts 35% van de jonge alleenstaanden koopt wel eens of regelmatig bloemkool. Bij spruiten is dat een kwart. Van de huishoudens met gepensioneerden eet 90% witlof en 80% bloemkool. Ook prei en kropsla worden vaker door ouderen gekocht.

Welgestelde ouderen aten in 2009 gemiddeld 88 kilo verse groenten. Tomaat, champignon, asperge, komkommer en paprika worden vaker door welgestelde gepensioneerden gekocht dan door ouderen met een beperkt inkomen. Zij kochten slechts 66 kilo groenten. Welgestelde ouderen eten 40% meer fruit dan ouderen met een beperkt budget. Jonge alleenstaanden kopen ruim 41 kilo vers fruit.

23 oktober 2010

Omroep Max doet zelf z'n onderzoekjes

Speldenprikjes zijn het, maar wel hele leuke inkijkjes in de wereld van de Omroep Max kijker.

Tientallen online onderzoekjes naar het 'wat' van de 50-plussers die naar omroep Max kijken. Met hele leuke percentages. Weetjes over de 50-plus doelgroep. Bijvoorbeeld dat 30% van de mensen weleens Telefoongids.nl bezoekt. Leden van het Max opiniepanel krijgen periodiek vragen voorgelegd over websites, vakanties en allerlei actuele onderwerpen. Resultaten zijn vrij beschikbaar.

Overigens mist bij dergelijke onderzoeken het 'hoe'. Hoe bereiken we die mensen, of veranderen of sturen we hun gedrag? Weinig diepgang nog.


18 oktober 2010

3D geluid bezig aan opmars

Ideaal voor 50-plussers. 3D geluid. Want het was Pink Floyd, met vele andere bands uit die tijd, die volop experimenteerden met arrangementen. Met een koptelefoon op beleef je een volledige geluidsbeleving, alsof het allemaal om je heen is. Met de basrifjes bij je oren en de violen bij je vingertoppen.... De nieuwe revolutie sinds Stereo volgens Radio 1. Luister zelf.

10 oktober 2010

55-plus expo komt er weer aan

Van 3 tot 7 november is Ahoy Rotterdam weer het toneel voor de 55 plus expo. Eigenlijk meer 65 plus expo. De bezoekers zijn vooral leden van ouderenbonden. Desalniettemin interessante exposanten. Van seniorenwoningen tot sportfondsenbaden.

28 september 2010

Cendris noemt 50-plussers 'miskende doelgroep'

Ik wist al eerder van het onderzoek dat Mark de Keijzer binnen Cendris uitvoerde, nu ook het bericht van zijn bevindingen.

"Dat de Nederlandse bevolking door vergrijzing aan het veranderen is, is binnen de meeste organisaties wel bekend. Er zijn nu al om en nabij de vijf miljoen mensen in Nederland met een leeftijd van vijftig jaar of ouder. Deze leeftijdsgroep groeit tot zeven miljoen mensen in 2025. Dat komt neer op 43% van de Nederlandse bevolking! Zo’n grote afnemersgroep is niet langer te negeren. Organisaties realiseren zich alleen nog onvoldoende dat dit grote consequenties heeft voor onder meer hun marketingbeleid, waaronder product-, promotie- en distributiebeleid. Het gegeven dat 50-plussers straks in Nederland ruim 40 procent van de Nederlandse bevolking vertegenwoordigen is niet de enige reden waarom het voor organisaties een interessante doelgroep is. Deze afnemersgroep bevindt zich over het algemeen in een betere financiële positie dan jongere leeftijdsgroepen en dat zie je terug in hun bestedingsgedrag.

De klant van de toekomst
De vraag is eigenlijk niet of je als organisaties 50-plussers moet bedienen, maar hoe je deze effectief kunt bereiken. Het blijkt dat organisaties de beschikbare informatie ten aanzien van 50-plussers maar moeilijk kunnen vertalen naar acties, activiteiten, campagnes om hen daadwerkelijk te bereiken.

De uitdaging: klantinzicht
Cendris ging de uitdaging aan en wist op basis van uitgebreid onderzoek de in meerdere opzichten alsmaar groeiende groep in vier inzichtelijke segmenten op te delen. Op basis van de kenmerken van deze segmenten zijn organisaties niet alleen in staat de juiste benadering te kiezen, maar de individuen binnen elke segment ook daadwerkelijk te bereiken. De segmentindeling benadrukt dat bepaalde 50-plussers beter per email bereikt kunnen worden dan per post of telefoon. Daarnaast geven de segmenten een helder inzicht in bijvoorbeeld de reizen die zij boeken. Dit kan verschillen van het boeken van cruisevakanties tot kamperen op Texel of het vliegen naar Azië. Cendris beperkt zich daarmee dus niet tot een abstracte theoretische beschrijving van deze segmenten binnen de 50-plus doelgroep. Maar brengt de individuele 50-plusser en zijn/haar behoeften echt in zicht. "

Ik ben erg nieuwsgierig naar de segmentering en de praktische toepasbaarheid. Beslist een goede ontwikkeling dat ook grote data-organisaties als Cendris de nek uitsteken om 50-plussers op een goede en representatieve manier voor het voetlicht te krijgen.

27 september 2010

50-plus onderzoek is in trek

Dat blijkt wel. Zelfs Maurice de Hond lijkt het voorbeeld van Het Nationale 50+ Panel te volgen. Voor seniorenpartij Ook U onderzocht hij bij 900 50-plussers hoe zij in het leven staan.

Feiten uit het onderzoek op een rijtje:
  • 3 op de 5 maken zich zorgen over hun financiele toekomst.
  • 56% vindt dat de rekening van de crisis teveel bij de ouderen wordt neergelegd.
  • 71% denkt dat de huidige partijen te weinig doen voor ouderen.
  • 74% voelt zich machteloos als ze zien wat er in Den Haag wordt gedaan.
  • De helft van de 50-plussers vindt een ouderenpartij een goed idee.
Vooral die laatste sterkt mijn theorie: 50-plussers proberen de wereld die zij zelf hebben gemaakt weer te veranderen. Was het niet ooit zo dat alles wat oud was jong moest worden en dat alle heilige huisjes omver moesten getrapt? Dat lijkt anders als ik deze feiten zo op een rijtje zie.....Als we zelf niet meer mee kunnen bepalen wat er gebeurt in Den Haag. Nu de generaties na de babyboomgeneratie het stokje langzaam overnemen, dan ineens is het allemaal niet goed....

19 september 2010

Het is weer voorbij: de 50-plus beurs


5 dagen lang was Utrecht weer het toneel voor hordes 50-plussers met tassen vol met gratis spullen. Het zal me niet verbazen als de beurs dit jaar meer bezoekers heeft getrokken dan ooit tevoren. Met iets minder standhouders leek het wel, maar dat mocht de pret niet drukken. De hele dag demonstraties van o.a. kok Lonny en tuinman Jurgen, hoog politiek bezoek van o.a. Emile Roemer en nog veel meer. Entertainment gegarandeerd.

Ik zag Novum woensdag al lopen. Een leuk verslag!

bureauvijftig te gast bij Omroep Max


De start van de 50+ beurs 2010 is voor Tijd voor Max reden genoeg om de volgende vragen te stellen:

"Waarom is er nu ineens zoveel marketingbelangstelling voor 50+'ers?"
"50-plussers zijn merkvast toch?"
"Is de 50+ beurs een goede manier om 50-plussers te bereiken?"

Arjan in't Veld, directeur van bureauvijftig is te gast bij Siebrand en Martine en geeft antwoord.

17 september 2010

Unilever gaat zich richten op vergrijzing

Wat ze natuurlijk in 2009, 2008 en ook eerder al riepen. Maar nu schijnt het dan echt zo te zijn. Becel Pro-Activ krijgt er een heleboel broertjes en zusje bij als het aan het Brits-Nederlandse concern ligt. Joepie!

Het Brits-Nederlandse voedingsmiddelenconcern meldt dat zij met het Amerikaanse Ampere de komende 5 jaar nieuwe producten gaat ontwikkelen voor 50-plussers. Producten die antioxidanten bevatten. Ampere heeft daarvoor de technologie in huis. Unilever krijgt de rechten.

Brigitte Kaandorp en haar tirade tegen de babyboomers

Geweldig....gisteren gehoord bij Prem, maar natuurlijk geen nieuw stukje van Brigitte. Waarheid als een koe en genoeg stof tot nadenken.

12 september 2010

70% van de 50-plussers is online

Dat blijkt uit recente STIR metingen. De Nederlander zit weer langer op internet. Was de gemiddelde surftijd in 2009 nog 7 uur per week, inmiddels neemt het internetten gemiddeld 8,3 uur per week in beslag. 25% van de Nederlanders van 13 jaar en ouder surft wel eens op een mobiel, dat was in 2009 nog 18%. Deze cijfers blijken uit een onderzoek van Intomart GfK die de Stichting Internetreclame (STIR) en de Verenigde Internetexploitanten (VINEX) dinsdag bekendmaakten.

Van de Nederlanders boven de 13 is 86% online. Ook dit aantal steeg in de 1ste helft van 2010. Van de 50-plussers is 70% actief op internet. Bij de leeftijdscategorie 13-34 jaar is de internetpenetratie inmiddels 100%. Zij zijn met 14,5 surfuren per week de meest intensieve gebruikers van internet. Het onderzoek werd gehouden onder 2000 Nederlanders van 13 jaar en ouder.

De makkelijkste computer van Nederland is nu verkrijgbaar


Al 5 jaar timmert het Amsterdamse SIM PC hard aan de weg om alle ouderen in Nederland die nog geen computer hebben online te krijgen. En met succes. Inmiddels telt het bedrijf enkele duizenden zeer tevreden klanten/gebruikers.

Nog dagelijks leert SIM veel over computergebruik en gedrag van oudere consumenten. Daarom komt SIM deze maand in samenwerking met onder meer Medion en KPN met de SIM Touch op de markt. Met recht de makkelijkste computer van Nederland te noemen. Een aanraakscherm en grote heldere knoppen zorgen voor ultiem bedieningsgemak. Daarnaast is de pc door een uniek concept volledig virusvrij. Een volwaardige pc waarmee je kunt mailen, surfen, beeldbellen, spelletjes spelen, online bankieren, belastingaangifte doen enz. enz.

Dit weekend was de officiële aftrap van de landelijke introductiecampagne met een paginagrote advertentie in de 50-plus beurs bijlage van de Telegraaf. SIM PC is van woensdag tot zondag aanwezig tijdens die 50-plus beurs. Vanaf maandag zal op de publieke omroepen in samenwerking met STER een televisiecampagne te zien zijn met 1 minuut spots die de voordelen uitleggen van de makkelijkste computer van Nederland. In de provincie Friesland start 16 september de lokaal gevoerde campagne met 20 probeerbijeenkomsten in de Friese bibliotheken. Daarvoor worden lokale media ingezet. SIM ambassadeur Francois Boulangé nodigt 1000 Friezen zonder computer uit om de SIM Touch 30 dagen thuis uit te proberen.

Op www.simpc.nl is meer te lezen en te zien van de SIM Touch en de actie.

05 september 2010

Slecht nieuws over jeugd maakt 50-plussers blij

Mensen van 50 jaar en ouder krijgen een beter zelfbeeld wanneer ze negatief nieuws lezen of jongeren, zo blijkt uit onderzoek van de Zeppelin University in Friedrichshafen. Aan het onderzoek deden 98 mensen mee tussen de 55 en 60 jaar oud en 178 mensen tussen de 18 en 30 jaar oud. Hoewel ik het zelf wat voorbarig vind om conclusies te trekken op een onderzoek onder 98 mensen, zijn de resultaten opmerkelijk te noemen. Leedvermaak in ultima forma.

De proefpersonen bij het onderzoek kregen op een scherm een aantal artikelen te lezen, waarbij werd verteld dat ze geen tijd genoeg hadden om alles te kunnen lezen. Ze moesten de voor hen interessante artikelen eruit kiezen.

Elk artikel ging over een bepaald persoon, maar van elk van die artikelen waren twee versies: één met een positief en één met een negatief eind. De proefpersonen kregen maar één van de twee versies aangeboden. Ouderen kozen vooral negatieve artikelen over jongeren. Bij artikelen over mensen van hun eigen leeftijd lieten ze geen voorkeur zien voor positieve of negatieve verhalen.

De jongeren daarentegen hadden totaal geen interesse in verhalen over ouderen, ongeacht of ze positief of negatief waren. Over mensen van hun eigen leeftijd lazen zij het liefst de positieve verhalen. Achteraf moesten de deelnemers een vragenlijst invullen om hun zelfbeeld te meten. Jongeren lieten geen verandering in zelfbeeld zien na het lezen van de artikelen. De ouderen wel; hoe meer negatieve verhalen over jongeren zij hadden gelezen, hoe beter hun zelfbeeld was.

Ik ben ook wel benieuwd waarom dit gedrag zo duidelijk werd gemeten. Hebben ouderen een hekel aan de jeugd? Of willen ze de jeugd zien falen? Misschien is het jaloezie? Of voelen ouderen zich niet gewaardeerd door jongeren?


03 september 2010

Het grappige van oud worden is dat je niet kunt oefenen.


Hilarisch dit. Zelfspot, en de lachers op de hand.....meer van dit graag!

Randstad is 50 jaar


Net als vele andere merken dit jaar is ook Randstad 50 geworden. En dat is voor iedereen een tijd om herinneringen op te halen. En duidelijk te maken dat hele generaties zijn opgegroeid met Randstad. Als je immers 50+ bent is het tijd om eens terug te blikken. Het leven ziet er anders uit. Prachtige leeftijdsloze commercial die volgens mij iedereen aanspreekt. Iedereen heeft iets met Randstad. Bij uitstek een insteek ook om de 50-plus consument nog te raken.