10 februari 2011
Trouw bijlage : 50-plus trends voor 2011
Dagblad Trouw presenteerde op 31 december 2010 zoals altijd haar jaarlijkse trendbijlage. Dit jaar was het de eer aan mij om namens Bureauvijftig een aantal algemene trends op de 50-plus markt te benoemen. Een waagstuk, want zo'n grote doelgroep is maar moeilijk in een paar trends te vatten. We onderscheiden er doorgaans per branche al een vijftal.
Toch zijn er overstijgende trends die makkelijk door te vertalen zijn naar meerdere branches, producten en uiteindelijk merken. Waarbij digitalisering natuurlijk de meest voor de hand liggende is. Hoe bereiken wij 50-plussers online is een vaak gehoorde vraag? De iPad is in opkomst, social media neemt overhand aan populariteit toe, maar de keerzijde van babyboomers en 50-plussers die het niet kunnen 'bijbenen' is inmiddels ook zichtbaar.
Beslist een uitdaging om gezamenlijk mee om te leren gaan. Meer weten over 50-plus trends? Mail me gerust.
50-plusser eet nog wel witlof, dus wat is het probleem?
Slechts 4 op de 10 jongeren kopen de groente, tegen 9 op de 10 ouderen. Een flinke kloof zo wordt gemeld. Een kloof die vooral door onduidelijkheid over bereidingswijze is ontstaan. Jonge mensen weten minder goed hoe ze met de groente moeten omgaan en kopen het daarom niet of minder vaak. Zo weten veel consumenten bijvoorbeeld niet dat witlof heel eenvoudig te wokken is, en ook gekookt snel klaar is. Of dat witlof ook in salades rauw erg gezond is. Met meer en eenvoudige recepten in combinatie met voorlichting denkt men een stap te kunnen zetten de kloof te dichten.
Dat is nog niet eens hetgeen mij nou zo triggerde in dit onderzoek, noch in het persbericht.
Ik verbaas me zoals wel vaker over die sterke focus op jongeren. Alsof alleen de jeugd de toekomst heeft. Natuurlijk wil het Productschap ervoor zorgen dat de jeugd meer witlof gaat eten. Ook voor de toekomst moet de groente, de teelt en de industrie eromheen behouden blijven. Heel logisch gedacht.
Maar is het ook niet zo dat:
- Wij naarmate ons leven vordert bittere smaken meer gaan waarderen?
- De jeugd gewoon minder tijd aan eten en koken besteed en voor gemak gaat?
- Er nu 5,7 miljoen ouderen zijn en straks 7 miljoen. En er dus een nog grotere groep witlofeters is/bijkomt.
- We hoe ouder we worden, meer tijd gaan besteden aan de keuken. We hebben er meer tijd voor, vaak een groter huis en een gezin.
- En we hoe ouder we worden ook kennis over eten en koken gaan overdragen op kinderen en kleinkinderen?
15 januari 2011
Rekenfoutje van Kuoni?
Soms zie je van die advertenties waar je eerst een keer of 3 naar moet kijken, nog eens de tekst moet lezen, om te begrijpen wat er nou impliciet staat. En dan begrijp je het soms nog niet helemaal. Dat had ik bij deze advertentie van Kuoni travel. Zag hem vorige week ook al in het FD. En dacht meteen: slim, 50-plus en inderdaad prima voor het FD magazine. Spot on 50+ doelgroep met geld. Toch blijft de tekst in het midden me intrigeren.... over 40 jaar? Het lijkt op een rekenfoutje.
25 november 2010
Is dit het einde van 'UNIE' Kbo?
18 november 2010
H&M durft het aan...
24 oktober 2010
Jongeren kopen andere groenten dan senioren
Nederland telt 1 miljoen huishoudens van jonge alleenstaanden tot 40 jaar. Het aantal huishoudens met gepensioneerden is bijna twee maal zo groot. Jongeren kopen veel minder `oude` groenten zoals bloemkool, witlof, spruiten en asperges. Slechts 35% van de jonge alleenstaanden koopt wel eens of regelmatig bloemkool. Bij spruiten is dat een kwart. Van de huishoudens met gepensioneerden eet 90% witlof en 80% bloemkool. Ook prei en kropsla worden vaker door ouderen gekocht.
Welgestelde ouderen aten in 2009 gemiddeld 88 kilo verse groenten. Tomaat, champignon, asperge, komkommer en paprika worden vaker door welgestelde gepensioneerden gekocht dan door ouderen met een beperkt inkomen. Zij kochten slechts 66 kilo groenten. Welgestelde ouderen eten 40% meer fruit dan ouderen met een beperkt budget. Jonge alleenstaanden kopen ruim 41 kilo vers fruit.
23 oktober 2010
Omroep Max doet zelf z'n onderzoekjes
18 oktober 2010
3D geluid bezig aan opmars
10 oktober 2010
55-plus expo komt er weer aan
28 september 2010
Cendris noemt 50-plussers 'miskende doelgroep'
"Dat de Nederlandse bevolking door vergrijzing aan het veranderen is, is binnen de meeste organisaties wel bekend. Er zijn nu al om en nabij de vijf miljoen mensen in Nederland met een leeftijd van vijftig jaar of ouder. Deze leeftijdsgroep groeit tot zeven miljoen mensen in 2025. Dat komt neer op 43% van de Nederlandse bevolking! Zo’n grote afnemersgroep is niet langer te negeren. Organisaties realiseren zich alleen nog onvoldoende dat dit grote consequenties heeft voor onder meer hun marketingbeleid, waaronder product-, promotie- en distributiebeleid. Het gegeven dat 50-plussers straks in Nederland ruim 40 procent van de Nederlandse bevolking vertegenwoordigen is niet de enige reden waarom het voor organisaties een interessante doelgroep is. Deze afnemersgroep bevindt zich over het algemeen in een betere financiële positie dan jongere leeftijdsgroepen en dat zie je terug in hun bestedingsgedrag.
De klant van de toekomst
De vraag is eigenlijk niet of je als organisaties 50-plussers moet bedienen, maar hoe je deze effectief kunt bereiken. Het blijkt dat organisaties de beschikbare informatie ten aanzien van 50-plussers maar moeilijk kunnen vertalen naar acties, activiteiten, campagnes om hen daadwerkelijk te bereiken.
De uitdaging: klantinzicht
Cendris ging de uitdaging aan en wist op basis van uitgebreid onderzoek de in meerdere opzichten alsmaar groeiende groep in vier inzichtelijke segmenten op te delen. Op basis van de kenmerken van deze segmenten zijn organisaties niet alleen in staat de juiste benadering te kiezen, maar de individuen binnen elke segment ook daadwerkelijk te bereiken. De segmentindeling benadrukt dat bepaalde 50-plussers beter per email bereikt kunnen worden dan per post of telefoon. Daarnaast geven de segmenten een helder inzicht in bijvoorbeeld de reizen die zij boeken. Dit kan verschillen van het boeken van cruisevakanties tot kamperen op Texel of het vliegen naar Azië. Cendris beperkt zich daarmee dus niet tot een abstracte theoretische beschrijving van deze segmenten binnen de 50-plus doelgroep. Maar brengt de individuele 50-plusser en zijn/haar behoeften echt in zicht. "
Ik ben erg nieuwsgierig naar de segmentering en de praktische toepasbaarheid. Beslist een goede ontwikkeling dat ook grote data-organisaties als Cendris de nek uitsteken om 50-plussers op een goede en representatieve manier voor het voetlicht te krijgen.
27 september 2010
50-plus onderzoek is in trek
- 3 op de 5 maken zich zorgen over hun financiele toekomst.
- 56% vindt dat de rekening van de crisis teveel bij de ouderen wordt neergelegd.
- 71% denkt dat de huidige partijen te weinig doen voor ouderen.
- 74% voelt zich machteloos als ze zien wat er in Den Haag wordt gedaan.
- De helft van de 50-plussers vindt een ouderenpartij een goed idee.
19 september 2010
Het is weer voorbij: de 50-plus beurs
bureauvijftig te gast bij Omroep Max
17 september 2010
Unilever gaat zich richten op vergrijzing
Brigitte Kaandorp en haar tirade tegen de babyboomers
12 september 2010
70% van de 50-plussers is online
Dat blijkt uit recente STIR metingen. De Nederlander zit weer langer op internet. Was de gemiddelde surftijd in 2009 nog 7 uur per week, inmiddels neemt het internetten gemiddeld 8,3 uur per week in beslag. 25% van de Nederlanders van 13 jaar en ouder surft wel eens op een mobiel, dat was in 2009 nog 18%. Deze cijfers blijken uit een onderzoek van Intomart GfK die de Stichting Internetreclame (STIR) en de Verenigde Internetexploitanten (VINEX) dinsdag bekendmaakten. Van de Nederlanders boven de 13 is 86% online. Ook dit aantal steeg in de 1ste helft van 2010. Van de 50-plussers is 70% actief op internet. Bij de leeftijdscategorie 13-34 jaar is de internetpenetratie inmiddels 100%. Zij zijn met 14,5 surfuren per week de meest intensieve gebruikers van internet. Het onderzoek werd gehouden onder 2000 Nederlanders van 13 jaar en ouder. |
De makkelijkste computer van Nederland is nu verkrijgbaar
Nog dagelijks leert SIM veel over computergebruik en gedrag van oudere consumenten. Daarom komt SIM deze maand in samenwerking met onder meer Medion en KPN met de SIM Touch op de markt. Met recht de makkelijkste computer van Nederland te noemen. Een aanraakscherm en grote heldere knoppen zorgen voor ultiem bedieningsgemak. Daarnaast is de pc door een uniek concept volledig virusvrij. Een volwaardige pc waarmee je kunt mailen, surfen, beeldbellen, spelletjes spelen, online bankieren, belastingaangifte doen enz. enz.
Dit weekend was de officiële aftrap van de landelijke introductiecampagne met een paginagrote advertentie in de 50-plus beurs bijlage van de Telegraaf. SIM PC is van woensdag tot zondag aanwezig tijdens die 50-plus beurs. Vanaf maandag zal op de publieke omroepen in samenwerking met STER een televisiecampagne te zien zijn met 1 minuut spots die de voordelen uitleggen van de makkelijkste computer van Nederland. In de provincie Friesland start 16 september de lokaal gevoerde campagne met 20 probeerbijeenkomsten in de Friese bibliotheken. Daarvoor worden lokale media ingezet. SIM ambassadeur Francois Boulangé nodigt 1000 Friezen zonder computer uit om de SIM Touch 30 dagen thuis uit te proberen.
Op www.simpc.nl is meer te lezen en te zien van de SIM Touch en de actie.
05 september 2010
Slecht nieuws over jeugd maakt 50-plussers blij
De proefpersonen bij het onderzoek kregen op een scherm een aantal artikelen te lezen, waarbij werd verteld dat ze geen tijd genoeg hadden om alles te kunnen lezen. Ze moesten de voor hen interessante artikelen eruit kiezen.
Elk artikel ging over een bepaald persoon, maar van elk van die artikelen waren twee versies: één met een positief en één met een negatief eind. De proefpersonen kregen maar één van de twee versies aangeboden. Ouderen kozen vooral negatieve artikelen over jongeren. Bij artikelen over mensen van hun eigen leeftijd lieten ze geen voorkeur zien voor positieve of negatieve verhalen.
De jongeren daarentegen hadden totaal geen interesse in verhalen over ouderen, ongeacht of ze positief of negatief waren. Over mensen van hun eigen leeftijd lazen zij het liefst de positieve verhalen. Achteraf moesten de deelnemers een vragenlijst invullen om hun zelfbeeld te meten. Jongeren lieten geen verandering in zelfbeeld zien na het lezen van de artikelen. De ouderen wel; hoe meer negatieve verhalen over jongeren zij hadden gelezen, hoe beter hun zelfbeeld was.
Ik ben ook wel benieuwd waarom dit gedrag zo duidelijk werd gemeten. Hebben ouderen een hekel aan de jeugd? Of willen ze de jeugd zien falen? Misschien is het jaloezie? Of voelen ouderen zich niet gewaardeerd door jongeren?

