Natuurlijk is de term seniorenmarketing voor discussie vatbaar. In een nieuw vakgebied wordt vaak discussie gevoerd over de juiste vaktermen. Sommigen pleiten voor 'marketing gericht op volwassen consumenten', 'consumenten in een oudere levensfase', 'babyboomers', '50 plussers', 'levensgenieters' enzovoorts. Wat zeker is: allen richten zich op oudere consumenten als nieuwe doelgroep. Zij zien dat de vergrijzing niet alleen een bedreiging vormt, maar ook kansen biedt.
- RIJP Concepten Marketing Communicatie "Creating quality of life". Rijp richt zich op het ontwikkelen van concepten voor consumenten in een oudere levensfase. Conceptontwikkeling in opdracht van overheden, bedrijven of non-profit instellingen.
- YEARS is het eerste reclamebureau dat zich richt op 50 plussers. Oprichter Gerard Teuben was jarenlang creatief directeur bij Rapp Collins. In die hoedanigheid won hij onder andere een prijs voor de Rabobank campagne 'Mevrouw de Vries'. Een campagne gericht op senioren.
- InTheField Marketing en communicatie adviseert over en zoekt naar de mogelijkheden van nieuwe media en interactieve marketing gericht op oudere consumenten. Vooral blogging en social networking zijn e-tools waarmee ouderen zullen worden bereikt.
- Agewise was de eerste in Nederland die actief seniorenmarketing propageerde. In 2004 publiceerde directeur Edgar Keehnen het boek 'Ervaren maar veranderlijk'. Het boek heeft door Nederlandse auteurs en onderzoekers nog weinig navolging gekregen. Rumour has it dat Edgar gestart is met een nieuwe bureau "Booming Experience".
- Doornbos Marketing en communicatie is onafhankelijk adviseur op het gebied van marketing in de ouderenzorg.
Het lijkt me leuk om dit lijstje het komende jaar regelmatig te mogen aanvullen met nieuwe bureaus, adviseurs en andere initiatieven. Als ik er nu al een paar ben vergeten dan hoor ik het graag in de comments.
3 opmerkingen:
We vinden het leuk dat Rijp op dit blog wordt genoemd en waarderen ook het initiatief van Arjan.
In het samenvatten van de activiteiten van Rijp door Arjan komt echter nu wel erg veel de nadruk te liggen op onze activiteiten voor innovatie en conceptontwikkeling tbv senioren. Dat is ook een belangrijk en uniek onderscheidend onderdeel. Maar daarmee wordt helaas vergeten dat Rijp zich daarnaast als bureau ook bezighoudt met het ontwikkelen van strategie en creatie en de uitvoering van seniorenmarketing en de communicatie naar senioren ( de oudere consument, burger, patient, arbeiders en gepensioneerden) . Dat doen we in het verlengde van, maar ook los, van onze (markt)concepten en innovaties. Ik kan hierover natuurlijk nog wel meer schrijven, maar dat zou voor dit kort commentaar weer te ver gaan. Voor meer informatie kijk anders op de website; www.rijp.info.
Ter aanvulling. Agewise gaat vanaf februari 2007 in zijn geheel op in Booming Experience. Hierbij zijn ook Monique Hus (ex-Sanoma), Dirk Sikkel en Jenny Elissen betrokken.
Years heet voluit Bureau Years en richt zich op 'Youngtimer advertising' www.bureauyears.nl
Een reactie posten