11 januari 2007

Investeren in babyboomer portals

Het mogelijk succes van een social network valt of staat met financiële middelen. Ik bedacht me ook dat vijftigplusser in beginsel is begonnen als platform voor 50 plussers, maar nu de ambitie heeft om er een social network van te maken. Dat duurt even en heeft vast ook te maken met financiële middelen. SecondPrime, mijn favoriet, is op dit moment bezig met een financieringsrondje om de basisversie zoals die nu is te kunnen uitbouwen. Ze zijn al een netwerk, maar voor het toevoegen van nieuwe functionaliteiten en het uitbouwen van de capaciteit is simpelweg geld nodig.

Maar, dit bracht me toch aan het denken. Investeren is niet zonder risicos'. En hoewel de doelgroep gigantisch is, is niet met zekerheid vast te stellen dat ieder portal een succes wordt. Er zijn een aantal vragen die je jezelf kunt stellen en opmerkingen die je kunt maken voor je een platform of portal begint gericht op senioren/babyboomers/vijftig plussers.

  1. Afgaand op de vroege historie van het www, dan zien we ook portals. In alle kleuren, vormen en soorten. Dat was groots in die tijd. Er werd veel in geïnvesteerd en veel aan verloren. Van die portals zijn er vandaag de dag nog maar weinig over. Hoe komt dat?
  2. Er zijn zoveel ouderen/babyboomers/senioren dat als we slechts een klein deel van die miljarden pakken, we eigenlijk al een succes boeken. Hoe moeilijk kan het dan zijn om een succesvol portal neer te zetten? Eigenlijk is alleen succes een optie.
  3. Is de toekomst van het internet niet een en al web 2.0 en social networking? Gecombineerd met een focus op technologisch geïnteresseerde boomers moet dat een gouden formule zijn. Een perfect fit.
  4. Het businessmodel lijkt zo simpel. Relatief goedkope site met boomer gerelateerde content. Eenvoudig cms, en een blogfunctie zodat mensen content kunnen aanleveren, kunnen reageren en interacteren. Hierdoor komt er vanzelf een stroom babyboomers naar de site die allemaal staan te trappelen om op alle links naar 'third party' sites te klikken. Betaalde links natuurlijk. Laat het geld maar rollen dus? De portal kunnen we dan na verloop van tijd vanzelf uitbouwen tot een multimediaal interactief social network.
  5. Het internet houdt van globaal of niche. Wat voor soort portal of platform wordt het? Ga je de hele doelgroep bedienen, of slechts een kleine niche. Bijvoorbeeld een platform voor Ipod gebruikende babyboomers die graag muziek met elkaar delen en ervaringen daarover uitwisselen ten opzichte van een platform over muziek in het algemeen.
  6. Het www is soms net het ww, het Wilde Westen. Hoe zorg je ervoor dat juist jouw platform succesvol wordt. Grote jongens hebben een veel groter budget dan de kleine, maar dit is geen garantie voor succes.

Zomaar een paar overpeinzingen. En er zijn vast nog meer kritische noten. De unieke formule gaat het maken. Maar wie is de eerste die hem vindt?

Geen opmerkingen: