Als het gaat om marketing gericht op babyboomers zijn marketeers nogal eens geneigd nostalgie de boventoon te laten voeren. Niet zo gek ook. Appelleren aan gebeurtenissen, symbolen en iconen uit hun jeugd wordt doorgaans als zeer prettig ervaren. De roerige jaren '60 en '70 zijn haast onuitputtelijk in voorbeelden voor reclamemakers. Those were the days.
Toch kan een te diepe graai in de schier onuitputtelijke bron op het nodige verzet stuiten. Het gebruik van beroemde stijliconen kan weleens verkeerd uitpakken. Een Amerikaanse energy drinkfabrikant
stuit op groot verzet vanwege een afbeelding van gitaarlegende Jimi Hendrix op haar blikjes.
"To see his image and the beautiful feelings it has created during my lifetime cheapened by base advertising ... is very disappointing to me," said bassist Michael Balzary, better known as Flea of the Red Hot Chili Peppers. Hij verwoord hiermee de bezwaren van veel Hendrix fans.
De beeldtenis van Hendrix werd eerder ook al gebruikt voor babybkleding, luchtverfrissers, kerstversiering en een lavalamp. Een deel van de opbrengsten van zijn portret komen ten goede aan goede doelen. Ook
Beverage Concepts zegt toe een deel van de winst te zullen doneren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten