Het is op Marketingfacts op basis van onderzoek van Clockwork ook al eens gesteld, senioren zijn juist wel gevoelig voor en bereikbaar met nieuwe media. Interactieve marketing kan prima worden toegepast. En dat is niet zo verwonderlijk. De generatie die nu ouder wordt, de grote groep vijftigers en zestigers vormt en ervoor zorgt dat onze samenleving vergrijst, dat zijn de babyboomers. En juist die babyboomers zijn opgegroeid met televisie, hebben de eerste computer gemaakt, en hebben de hele technologische ontwikkeling op de voet kunnen volgen. Van de lp naar de cd, van video naar dvd, van sega naar wii, they’ve seen it all. Zij zijn er meer dan klaar voor.
Het Tech Joy onderzoek van het Amerikaanse TV Land (onderdeel van MTV Networks en te zien in meer dan 88 miljoen huiskamers) bevestigt het wederom. Babyboomers staan open voor nieuwe media en nieuwe ‘entertainment technologies’. Bij de keuze voor producten hanteren zij de ‘4c’s’: control, choice, clarity en community. Babyboomers willen apparaten die hen in staat stellen controle te hebben over wat ze te zien of horen krijgen, de techniek om content keuzes te maken, een audiovisuele ervaring als in een theater en een ervaring die hen in contact brengt met anderen. En dat allemaal het liefst veilig thuis. Volgens het Joy Tech onderzoek heeft meer dan 65% van de babyboomers in de afgelopen drie jaar een nieuwe techniek geprobeerd. Een digitale camera, hd tv of zelfs een mp3 speler.
Babyboomers bouwen entertainment centres in hun huis, van waaruit ze contact hebben met vrienden, tv kijken, informatie verzamelen etc. Zij willen als het gaat om nieuwe media, opnieuw de vrijheid herwinnen die ze in hun jeugd, de roerige sixties en seventies hebben gehad.
Er is vooral een markt voor HDTV. / Tivo/DVR / VOD en online TV. De gemiddelde leeftijd van een HDTV bezitter is 46 jaar. Volgens onderzoek van Forrester heeft 16% van de babyboomers DVR, tegen 18% van de GenY’ers en 21% van de GenX’ers. De helft van de babyboomers heeft snel internet en meer dan 80 procent kijkt nu al af en toe naar korte trailers en streaming video. Het succes van uitzendinggemist.nl is mede ook door deze gebruikers veroorzaakt.
Op basis van het onderzoek is een segmentering in vijf segmenten tot stand gekomen. Afhankelijk van het type consument en het soort gebruik is te bepalen welke nieuwe media een consument gebruikt. Weliswaar toegespitst op de Amerikaanse situatie, maar met een beetje inventiviteit makkelijk op Nederland toe te passen.
- Mobile enthusiasts
Vinden het belangrijk dat nieuwe technieken hen in staat stellen entertainment overal mee naar toe te nemen. Lopen voorop als het gaat om de nieuwste snufjes. TV blijft voor hen echter het belangrijkste medium. - Cinema experience
Zijn gehecht aan hun thuisbioscoop en HDtv. Gaan voor optimale geluid en beeldkwaliteit. Vinden het niet belangrijk dat nieuwe technologieën het leven makkelijker maken of tijd besparen. Zijn waarschijnlijk geïnteresseerd in satellietradio en PDA’s. - (American) Idolaters
Hechten aan interactiviteit. Kijken het meeste tv van allemaal. Zij zijn de groep die films en tv programma’s graag via het internet bekijkt. Blijven graag op de hoogte van de laatste technologische ontwikkelingen. - Family time
Vinden het belangrijk dat nieuwe technologieën vooral tijd besparen, het leven makkelijker maken en mensen bij elkaar brengt. Het segment met kinderen onder de 18 in huis. Zijn de grootste afnemers van spelcomputers en videogames. - Simple Seekers
Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen heeft vooral als doel het leven te vereenvoudigen. Vinden hem belangrijk dat de entertainment die zij wensen heel makkelijk en snel te bereiken is. Zijn de gebruikers van VOD.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten