29 november 2007

Ontbijten in Baarn voor het vierde onderzoek van het 50 Plus expertisecentrum

Een hele mond vol voor een titel van een blogstukje, maar weet er weinig anders van te maken. Vanmorgen werd in Groot Kievitsdal in Baarn vanaf 8:00 uur het vierde onderzoek van het 50 Plus Expertisecentrum gepresenteerd. Onder het genot van een broodjesontbijt en koffie en een volle zaal bekende en voor mij ook onbekende toehoorders.

Het vierde onderzoek, opnieuw uitgevoerd door Bureau Veldkamp heet "50+: nieuwe fasen, nieuwe wensen". Ik had er best wel wat van verwacht. Eindelijk zou het onderzoek de grote verschillen tussen de traditionele 20-49 marketingdoelgroep en de 50 plus populatie aantonen. Hoewel we natuurlijk nooit kunnen segmenteren in twee zulke grote groepen, hadden globale verschillen interessante indicaties kunnen aangeven. Waar wij dan met onze eigen kwalitatieve of kwantitatieve methoden op hadden kunnen voortborduren. Iets dat ik graag doe. Maar met 'geluk en balans' als belangrijkste paramaters zijn die globale indicaties voor een hoop sectoren al niet meer relevant. Helaas heb ik buiten het intrappen van een paar open deuren niet veel nieuws gehoord. Kan aan mij liggen, ik heb immers al veel onderzoeken (nationaal en internationaal) gelezen, gezien, uitgevoerd en beoordeeld. Carl Rhode gaf ons vervolgens nog een 'trendy' kijkje in de kwalitatieve onderzoekswereld en de laatste ontwikkelingen op het gebied van 'ouderen en internet'. Al betwijfel ik bij 50 cool hunters de validiteit van zijn voorspellingen. Tot slot was het de beurt aan Louise

Wat me wel positief is opgevallen is het grote aantal bezoekers. Het centrum gaf er zelf ook nog even melding van, maar sinds het eerste onderzoek is de populariteit van '50 plus marketing' of marketing gericht op oudere doelgroepen an sich enorm toegenomen. Positief voor ons, maar ook voor het expertisecentrum en daarbij behorende programmabladen en tijdschriften. De markt is zich positief aan het ontwikkelen. Ben benieuwd waar het heen gaat.

Enkele highlights uit het onderzoek tot slot. Ik citeer hierbij letterlijk uit het onderzoeksboekje (dat overigens binnenkort op de website te bestellen is)
  • De helft van de 50-70 jarigen is werkzaam
  • 50+ers voelen zich even energiek als de 20-49 doelgroep
  • 50+ers hechten aan authenticiteit
  • Jongeren kiezen voor gemak, ouderen voor afwisseling
  • Vooral de dealer moet goed zijn, vindt de 50+er (bij aankoop van een auto)
  • De werkzame empty nester heeft de meeste interesse in financiële dienstverlening
  • De 50+er kiest voor kwaliteit, de jongere groep voor prijs
  • Informatie op de verpakking is voor 50+er het meest van belang
  • 50+ers hebben behoefte aan informatie
  • Jong gaat voor snufjes, 50+ voor advies en aandacht
  • 50+er kiest eerste merk dat aan hun eisen voldoet

Maar oordeelt vooral zelf. Ik ga in ieder geval weer verder met waar ik gebleven was.

Geen opmerkingen: