De dagen voor en tijdens kerst hebben bij mij altijd de uitwerking dat ze me aan het denken zetten. Ik denk dan vooral na over wat ik aan het doen ben en of dat wel de juiste manier is. 50 plus, ouderen of seniorenmarketing is in Nederland namelijk flink in opkomst. Het afgelopen jaar heeft mij wat dat betreft de ogen geopend. De markt staat open voor de grote groep ouderen, de adviesbureaus hebben de nodige kennis aan boord en de eerste babyboomers zijn 60 geworden. Kortom; nu zou het moment moeten zijn. Dat zou je denken ja...
Maar veel gebeurt er niet. En als ik er zo over nadenk is dat niet geheel onverklaarbaar. De grote succesvolle campagnes blijven tot dusver namelijk uit. Het enige dat gebeurt is nog meer onderzoek, onderzoek en nog eens onderzoek. Onderzoek om het onderzoek doen en onderzoek om eerder onderzoek nog eens te onderzoeken op te onderzoeken onderzoeken. Een cirkel waar we met zijn allen blijkbaar maar moeilijk uit weten te komen. Het uitvoeren van nog een onderzoek is naar mijn mening een uiting van onzekerheid. Er zijn nog te weinig voorbeelden van succesvolle campagnes, bedrijven aarzelen daarom en de bureaus adviseren vervolgens om nog maar eens een duur onderzoek te doen. Zonde, want er is al zoveel bekend.
Toen ik met ouderenmarketing begon heb ik mezelf beloofd de praktische weg te kiezen. Dat wil zeggen: mooie dingen maken en succesvolle campagnes aanjagen. Wel gebaseerd op bestaande onderzoeken en eigen (vooral kwalitatief én beeldvormend) onderzoek, maar altijd gericht op de praktijk. Maar om zover te komen is het belangrijk dat bedrijven inzicht krijgen in én een goede visual krijgen van de oudere van de toekomst. Wie is die klant die zij nu ineens moeten gaan benaderen? Hoe ziet die eruit? Wat wil die van het product of het merk? En vooral, wat zijn de laatste trends op deze markt? Dat moeten we laten zien.
Om dat voor elkaar te krijgen moet ik met bedrijven gaan praten. Ze laten zien hoe de vork in de steel zit en een tipje van de sluier oplichten wat er allemaal gedaan wordt en mogelijk is. Een soort van trend en inspiratiesessies van een ochtend, middag of dag waarin de essentie van ouderenmarketing en communicatie kort wordt geschetst en met voorbeelden geïllustreerd.
Daarom was ik wel gecharmeerd van het initiatief van Delta Lloyd. Zij organiseren rondetafelsessies waarbij pensioenspecialisten met communicatieprofessionals in discussie gaan over de toekomst van het pensioen. Zoals ik het lees gebeurt dat ongeveer 1 keer per half jaar. Slim, want door de dialoog met elkaar aan te gaan komen nieuwe ideëen naar boven en kan men écht innovatief te werk gaan. Brainstormen en out of the box denken zijn twee veelgehoorde termen in dit perspectief.
Als kerstoverpeinsing daag ik iedereen uit om met elkaar die dialoog aan te gaan. Hoe gaan we oudere consumenten benaderen en hoe kunnen we elkaar daarbij helpen? Zonder weer te verzanden in eindeloos lang kwantitatief onderzoek. Want alleen op basis van cijfers, percentages en significanties gaan we de gunst van onze klanten niet winnen.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten