De reclame spot van de gezamenlijke banken voor het veilig internet bankieren is niet voor iedereen even duidelijk. Dat wordt gesteld op Molblog. In het spotje wordt aandacht besteed aan de veiligheid van online betalen. Het gaat er om dat je er goed op moet letten dat alle gegevens die je op internet invult gebruikt zouden kunnen worden door personen die daar geen recht toe hebben.
De schrijver op Molblog stelt dat vooral ouderen niet snappen waar de reclame over gaat. Jammer dat hij dit zo stelt. In zijn eigen post praat hij over zijn opa. Hoogstwaarschijnlijk een oude man, iemand die in de doelgroep van Seniorweb valt en nog wegwijs moet worden gemaakt op het internet. Of in ieder geval van een generatie is die internet als bedreigend blijft beschouwen. Gelukkig is er een jongere generatie ouderen die verdomd goed weet hoe internet in elkaar steekt en wat er te koop is. De angst voor online betalen moet worden overwonnen, daarin hebben de banken zeker een goede stap genomen. Wij zijn geen Amerika waar creditcard betalingen eerder regel dan uitzondering zijn.
"Door beter in te zoomen op de doelgroep zouden reclamespots beter afgestemd kunnen worden en zijn dit soort acties, waar ouderen wel degelijk baat bij hebben, ook voor hen begrijpelijk. Overigens denk ik dat er meer groepen bestaan waarbij het spreekwoordelijke kwartje niet valt bij het zien van deze spot."
Daar moet ik me dan weer wel gedeeltelijk bij aansluiten. Er is inderdaad een grote groep reclamemakers die niet goed afstemmen op hun doelgroep. En dat komt vooral omdat ze niet weten hoe die doelgroep eruit zien. Ouderen zijn niet per definitie senior, bejaard, onwetend, minder valide en stokoud.
12 december 2007
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten