04 december 2007

Levensgenietersbeurs in Roosendaal


Ik kon er afgelopen zaterdag en zondag zelf helaas niet bij zijn. Martijn de Haas heeft gelukkig zelf een stukje geschreven over de Levensgenietersbeurs die zijn bedrijf Active Development afgelopen zaterdag organiseerde in Roosendaal. De tweede alweer. De eerste organiseerden zij de in de Orangerie in Den Bosch.

"Active Development opende afgelopen zaterdag de deuren voor de eerste Levensgenietersbeurs in de St. Jan in Roosendaal. In de voormalige kerk stelde 17 exclusieve standhouders zich voor aan de koopkrachtige ervaren consumenten in de regio. Ook kon men er genieten van optredens en de complete beurs werd live uitgezonden op de lokale radiozender Stad FM. Op de beurs werden uiteindelijk zo’n 300 bezoekers verwelkomd. Zoals verwacht viel het overgrote deel van de bezoekers in de leeftijdsgroep van 45 t/m 70 jaar en spraken de standhouders van een hoog rendement per bezoeker.

Met de Levensgenietersbeurs probeert Active Development een sociale en commerciële band te creëren tussen de lokale ondernemers en de ervaren levensgenieters door ze op een sfeervolle en vrijblijvende manier aan elkaar voor te stellen. Naast lokale ondernemers kan men er ook landelijke organisaties die lokaal opereren vinden. De belangrijkste redenen voor Active Development om de beurzen te organiseren zijn doelgroeponderzoeken, het creëren van panels voor de advieswerkzaamheden, klanten toegang verschaffen tot de doelgroep en het opdoen van praktijkervaring.

De visie achter de Levensgenietersbeurs is ontstaan uit ervaringen met de doelgroep en bestudering van gerelateerde literatuur. Uit psychologisch onderzoek blijkt dat naarmate mensen ouder worden, ze meer waarde gaan hechten aan lokale sociale netwerken. Hierin worden ook ondernemers meegenomen. Wanneer men een persoonlijke band met een servicegerichte ondernemer heeft opgebouwd, zal men deze meer als een vriend dan een verkoper beschouwen en bij vrienden en familie aanraden. Men wil dan ook best iets meer betalen voor een product of dienst zolang men maar niet het gevoel krijgt dat het teveel is.
Op een Levensgenietersbeurs vinden daarom bijna geen directe verkopen plaats en draait alles om het eerste contactmoment dat moet leiden tot een vervolgbezoek aan een vestiging. De doelgroep bezoekt een ondernemer bij voorkeur een aantal maal en neemt uitgebreid de tijd alvorens zij tot een aankoopbeslissing overgaat.

Op de beurs waren onder andere onroerend goed in het buitenland, computers, kunst, wellnessproducten, auto’s, reizen, meubels en een goed doel te vinden.

De beurzen vinden een aantal keer per jaar in verschillende steden in het land plaats. De volgende Levensgenietersbeurs zal begin maart voor de tweede keer in ’s-Hertogenbosch plaatsvinden."

Geen opmerkingen: