12 maart 2007

Senioren en babyboomers worden Youngtimers

Ooit begon ik mokkamarketing uit interesse voor 'seniorenmarketing'. Althans, dat was op dat moment de term die men in Nederland gebruikte voor mature marketing, golden age marketing, 50 plus marketing en alle andere termen die men in de loop der tijd had bedacht voor marketing gericht op oudere doelgroepen. Ik was van plan een online zoektocht te starten naar dé ideale benaming en bijbehorende benadering van de vergrijzende groep babyboomers. Seniorenmarketing associeerde ik met bejaarden, rollators enzovoorts. Mokka was op het moment van starten net weer in de picture; de Mondige KapitaalKrachtige en Actieve oudere. Een benaming die al meer aansloot bij het karakter van de nieuwe oudere, de babyboomer. De naam voor dit weblog was geboren, maar de zoektocht zeker niet ten einde.

Vandaag is het moment dat ik een benaming heb gevonden die niet denigrerend, respectloos of 'oud' klinkt. Een benaming die benadrukt hoe uniek de babyboomerdoelgroep eigenlijk is.

Wat zijn Youngtimers dan?;

De term is bedacht door Gerard Teuben van Bureau Years. In een reactie beschrijft Teuben de Youngtimers als volgt:

"Allereerst: in de media wordt de groep mensen van om en bij en boven de vijftig meestal onder de bekende noemers samengevat: 50+ers, senioren, babyboomers, etc. Dat gaf mij geen houvast. Watt als het om deze doelgroep versus reclame gaat, dan gaat het niet om leeftijd maar om mentaliteit. Vandaar een nieuwe naam: de youngtimer. Een youngtimer kan wat mij betreft net zo goed 85 zijn als 48.
Het gaat om mensen van een jaar of 50,60. Ze willen zo jong mogelijk oud worden. Staan nog midden in het leven, wat zeg ik? Het leven is nog maar net begonnen! Daarnaast weten ze heel goed hoe dat leven in elkaar zit. En, voor ons vak belangrijk: ze voelen zich niet aangesproken door de reclame die op hen is gericht. Als je het goed wilt doen bij deze groep, dan moet je alles van hen weten: zowel van hun heden als van hun verleden.
Belangrijke eigenschap:
Youngtimers zijn opgegroeid en volwassen geworden in een wereld die alle traditionele normen en waarden in korte tijd overboord kieperde. HP/DETIJD gaf een mooie definitie in het nummer van 2 maart :
Zij vormen een generatie die een grote mond heeft gehad en het begrip jong heeft uitgevonden. Een generatie die is opgegroeid in welstand - de enige revolutie is de sexuele – en die zo lang mogelijk midden in het leven wil staan. Forever young. Mondig. Kritisch. Hedonistisch. Een generatie die graag geld uitgeeft, zich omringd met mooie dingen. Eigengereider, rijper en provocerender – de protestgeneratie – dan welke voorafgaande 50+ generatie dan ook. Een hoogstirritante zelfingenomen groep die nog heel lang 50+ wil blijven.
(de toon van het artikel was erg kritisch, haast sarcastisch over deze groep. Maar als ik dit nog eens lees: ik zou het niet beter kunnen verwoorden! Dit is toch een schitterende doelgroep om voor te werken? Of, zoals ik zelf graag afsluit: zo wil ik ook wel oud worden! "

Gerard, ik vind het een goed alternatief op alle andere termen. Laten we deze er maar evenjes in houden voorlopig.

Geen opmerkingen: