04 april 2007

Slechte reclame: Reizen voor de actieve 50 plusser

Bij de tekst gaat het in deze advertentie eigenlijk al mis. Het voorbeeld heb ik niet helemaal zelf gevonden, maar mijn gedachte is dezelfde. Jarenlang doen reisorganisaties, zoals in dit geval de Adventure Company , bijna krampachtig hun uiterste best om vijftig plussers of senioren aan zich te binden met reizen die speciaal voor hen zijn georganiseerd en ingericht. De reden geven ze in hun brochure:

"Until now, the choice of holidays for the over 50s has primarily been limited to large coach tours and sterile hotel-based packages, where opportunities to interact with local cultures are limited, if not restrained. "

En ik blijf me verbazen. Soms heb ik het idee dat dit soort bedrijven dit soort uitingen gebruiken om maar iets te doen met 'die groeiende groep 50 plussers'. Ze lezen dat vijftigers steeds actiever zijn en graag avontuurlijke reizen maken en willen daar graag op inspelen. Waarom zou je om die reden 50 plussers in een hokje stoppen en reizen aanbieden die alleen voor hen zijn bedoeld? In feite plaats je een hek om je bedrijf en zegt daarmee dat alleen 'oudjes' mee mogen doen. Ik kan me voorstellen en weet uit ervaring dat veel babyboomers het prettig vinden in een divers en bont gezelschap te reizen. En ik weet ook dat zij liever niet apart worden behandeld. Waarom niet 'inspirational holidays for the actives'? Dan kunnen de babyboomers hun kinderen en kleinkinderen meenemen op een inspirerende en avontuurlijke reis.

Geen opmerkingen: