24 april 2007

Orange heeft het niet begrepen

Toen Wanadoo Orange werd was mijn eerste gedachte louter positief. De look en feel van het merk Orange spreekt me wel aan. Het ziet er in ieder geval mooi en consistent uit. Vooral die commercials. Juiste muziek, juiste beelden, prachtig. Het is een merk waar ik me best wel mee verbonden voel. Orange is helder, makkelijk, alles uit één bundel, goede klantenservice en een frisse uitstraling. Daarom is mijn verbazing over de laatste nieuwsbrief juist zo groot.

Wat ik daarin las vond ik verre van 'Orange'.



En ja hoor, weer de negatieve insteek. Het lijkt wel een trend om berichten voor en over ouderen negatief te beginnen om de aandacht te trekken en vervolgens het bericht gaandeweg om te buigen in een positief slot over de mooie aspecten van ouder worden. Deze zogenaamde 'Orange' ouderenspecial richt zich met name op de oude ouderen, als bedoelt men dat eigenlijk niet zo. Men heeft het over pensioen, stoppen met werken, uitgaan met de kleinkinderen. Orange noemt dit de 'nieuwe ouderen'. En dan een lijstje met links naar de ANBO en andere ouderenorganisaties, advies over aanpassingen in en om het huis en het geijkte luieren, vrijwilligerswerk doen en uit eten gaan. Een bedrijf dat met zulke mooie reclames op tv verschijnt en een imago hoog houdt dat mensen van alle leeftijden aanspreekt brandt hier toch lelijk de billen. De nieuwe moderne oudere is niet de huidige bejaarde. Het ledenbestand van de ANBO bestaat voornamelijk uit 65 plussers, lang niet alle ouderen hebben kleinkinderen en ook het vrijwilligerswerk wordt niet door iedereen omarmd. Ik mis in deze special de mooie kwaliteitsproducten, de internetservice van Orange, de extra service, de flexibele tarieven, het meer tijd hebben voor nieuwe hobby's, actieve vakanties, auto's enzovoorts. Alles waar de moderne oudere van houdt. We hebben hiet hier niet meer over mensen die ooit achter de geraniums hebben gezeten en dat nu niet meer willen, we hebben het over babyboomers die ooit bij hun ouders de geraniums uit het raam hebben gegooid en daar zelf nooit en te nimmer achter zullen gaan zitten.

Ik vond één leuke zin:

*Begin met de aanschaf van een agenda: het wordt druk!

Juist, daar zit de insteek die Orange hier had moeten kiezen. Je gaat niet zitten kniezen omdat je ouder wordt, je blijft met beide benen in het leven en genieten van iedere dag. Daar horen echter niet de bovennoemde dingen bij, maar juist een actief leven midden in de 'gewone' maatschappij. Alleen met veel meer tijd, bijvoorbeeld voor een stukje zelfontwikkeling. De titel van het artikel had kunnen zijn: Koop een agenda, je gaat het druk krijgen!

Geen opmerkingen: