04 juli 2007

Free Record Shop moet de 40-plussers hebben


In de FEM Business van deze week stond een inmiddels veelbesproken artikel over FreeRecord baas Hans Breukhoven. Hierin laat hij zich ontvallen dat één van zijn andere bedrijven; SnowWorld, naar de beurs gaat, terwijl zakenpartner nog personeel daarvan wisten. Enige heisa onstond, maar werd vlot gesust.

Vandaag lees ik op Marketingtribune een opiniërend stuk van Friso Liesker. Het stuk is gebaseerd op hetzelfde artikel. Uit de mond van Hans werd duidelijk dat Free Record Shop al jaren kampt met een terugloop in de verkopen. Ze hebben weliswaar nog steeds een groot marktaandeel, maar dreigen dat te verliezen. Het is duidelijk dat de FreeRecordShop zich alleen nog kan redden door de 40 plussers, het overgrote deel van haar klantenbestand, opnieuw en steviger aan zich te binden. Dat vindt ook Friso.

Ik ben benieuwd hoe Hans dat gaat aanpakken.

Het artikel het ik hieronder geplaatst.


=====het artikel===
Het lijkt een abc'tje om je te richten op de doelgroep die je spullen koopt maar de Free Record Shop gaat dit nu ook echt doen. Omdat de groep consumenten die nog cd’s koopt in een winkel overwegend 40-plus is, ...

gaat de FRS zich steeds meer op deze oudere jongeren richten. Daarmee moet de grootste entertainmentformule van Nederland uit het slop worden getrokken. Dat schrijft zakenblad FEM Business naar aanleiding van een interview met eigenaar Hans Breukhoven. ‘Ik kan me goed voorstellen dat je als 16-jarige met een krantenwijk voor de keuze staat om een single te kopen of beltegoed, je denkt: ik download dat nummer wel’, zegt de cd- en dvd-tycoon daarin. ‘De oudere doelgroep is juist meer met muziek bezig. Vroeger was je met zestig een oude man, nu is dat niet meer zo’, zegt Breukhoven.

Kostenbesparingen
Hoewel de FRS op de markt van cd’s, films en games nog altijd een marktaandeel heeft van zo’n 35 procent, kampt het bedrijf met een ieder jaar krimpende winst. Dat komt mede door de hoge kosten van de vestigingen op A-locaties en het duurdere deskundige personeel. Vandaar dat Breukhoven stevige kostenbesparingen heeft doorgevoerd om de zaken weer onder controle te krijgen.

Nieuwe website
Het bedrijf gaat de komende jaren drie miljoen euro in de website investeren. Ooit liep FRS daarmee voorop in de branche maar nu zijn de bezoekcijfers nog maar een fractie van die van bijvoorbeeld Bol.com. De komende periode moet het legaal downloaden op de site een nieuwe impuls krijgen.

1 opmerking:

Arjan in't Veld zei

Ook Elsevier Retail heeft het nieuws op haar homepage geplaatst. http://www.elsevierretail.nl/RetailHome/Nieuws/Elektronica/Electronica-nieuwsbericht/FreeRecordShopMiktOpOuderen.htm