06 juli 2007

Fiat brengt stukje nostalgie met nieuwe 500


De cinquecento, de Fiat 500, is terug. Het legendarische model van Fiat beleeft een heuse comeback. Net als de New Beetle en de Mini One moet ook dit retromodel herinneringen aan vervlogen tijden oproepen. Nostalgie werkt zal Fiat gedacht hebben. En met de tanende populariteit van haar auto's kan het concern wel een boost gebruiken.


De Fiat 500 uit 1957: iedereen herkent het kleine vrolijke autootje dat nu nog vooral door liefhebbers wordt gekoesterd. Destijds was het een auto die de Italiaanse massa massaal aan het rijden bracht. Misschien zoek ik er teveel achter, maar mijns inziens gaat de herlancering van de nieuwe 500 bij veel ouderen een lampje doen branden. Als ik de foto's naast elkaar bekijk zie ik heel veel gelijkenissen. Ook de nieuwe cinquecento is een vrolijk klein, handzaam autootje. En hij is met een instapprijs van rond de 10.500 euro gunstig geprijsd. Als ik die eigenschappen koppel aan het onverwachte succes dat destijds de Renault Twingo had bij oudere doelgroepen, dan durf ik wel te voorspellen dat de nieuwe 500 het onverwachts goed gaat doen bij oudere bestuurders. Hij is niet zo 'hip en trendy' als de nieuwe uitvoeringen van de mini en de keever, maar wel hipper dan de gemiddelde 'ouderenauto'.

1 opmerking:

Anoniem zei

Het Fiatje maakt niet alleen enthousiaste reacties bij ouderen los hoor: http://livo.wordpress.com/2007/07/05/fiat-500-is-back-on-the-road/ :-)