Ik 'copy paste' hieronder het letterlijke persbericht dat RTL verstuurde naar aanleiding van kijkcijfers in 2007. En nergens in het hele persbericht wordt gerept over het grote aantal niet 20-49'ers dat naar RTL kijkt. Wederom een bevestiging dat het gros van marketing en communicatie Nederland het simpelweg niet begrijpt. Waarom negeren jullie de 50'er als serieuze boodschappers? Alsof die doelgroep in 2007 het hele jaar geen tv heeft gekeken. Of in ieder geval niet naar één van de 4 RTL zenders.
Hier het persbericht. Leest en verwondert u, maar leer vooral hoe het dus niet moet. Ik heb boodschappers en 20-49 jaar voor de leesbaarheid vet gedrukt weergegeven.
"RTL Nederland weet zich over het jaar 2007 uitstekend te handhaven als de marktleider onder tv-zenders. Met een gezamenlijk zenderaandeel van 29,7% in boodschappers 20-49 jaar laat the family of stations de concurrentie ver achter zich. Dat zegt een woordvoerster van de zendergroep vandaag. “De SBS Groep sloot het jaar af met een gemiddelde van 26,6% en de Publieken sluiten de gelederen in deze doelgroep met een score van 25,3%“, aldus de zegsvrouw van RTL Nederland.
In de doelgroep van 20-49 jaar handhaaft RTL zich ook als marktleider met 29,4%. “De concurrentie volgt op afstand met 26,3% (SBS Groep) en 25,3% (de Publieken).”
RTL 4 blijft marktleider. “Het vlaggenschip RTL 4 weet overtuigend haar marktleiderschap te prolongeren in zowel boodschappers 20-49 jaar als de bredere doelgroep 20-49 jaar. Met 14,8% neemt RTL 4 de leiding in boodschappers 20-49 jaar en volgen Nederland 1 en SBS 6 met respectievelijk 13,3% en 12,5%.”
RTL 4 blijft marktleider. “Het vlaggenschip RTL 4 weet overtuigend haar marktleiderschap te prolongeren in zowel boodschappers 20-49 jaar als de bredere doelgroep 20-49 jaar. Met 14,8% neemt RTL 4 de leiding in boodschappers 20-49 jaar en volgen Nederland 1 en SBS 6 met respectievelijk 13,3% en 12,5%.”
In de doelgroep 20-49 jaar vestigt RTL 4 zich ook op de eerste plaats met 14,3% en komt Nederland 1 uit op de tweede plek met 13,1%. SBS6 sluit het rijtje met 12,5%. De EK- kwalificatiewedstrijd tegen Albanië was in de doelgroep 20-49 jaar het hoogst scorende programma bij RTL 4, gevolgd door ‘RTL Voetbal: Eredivisie’.
Bij de boodschappers 20-49 jaar was de All You Need Is Love Kerstspecial favoriet, gevolgd door X -Factor en Crime Scene Investigation. “GTST behoort met een dagelijkse score van ruim 1 miljoen kijkers nog altijd tot de top 10 van best bekeken programma’s van RTL4 en ook Gooische Vrouwen scoort hoog bij de kijkers.”
Het gemiddelde zenderaandeel voor RTL 5 in de doelgroep 20-34 jaar is over het jaar 2007 opgelopen tot 10,1%. “Net5 kwam uit op 8,8%. De RTL 5-programma’s die in deze doelgroep het meest werden gewaardeerd, waren onder andere ‘Holland’s Next Top Model’, ‘Mijn Tent Is Top’, ‘Bones’ en ‘CSI: Miami’.”
RTL 7 behaalde een zenderaandeel van 6,7% in de doelgroep mannen 20-49 jaar. Het gemiddelde zenderaandeel is daarmee in 2007 toegenomen met 1,3% (2006: 5,4%). “Dat is het hoogste jaar sinds 2004. De eerste 30 titels in de top van RTL 7 zijn allemaal sportprogramma’s, met name de Formule 1-wedstrijden en de kwalificaties van oranje voor het EK Voetbal“, aldus de woordvoerster. “Hiermee maakt RTL 7 duidelijk zijn naam waar als de sportzender van Nederland.”
RTL 8 (”de jongste telg van the family of stations“), dat op 18 augustus jl. begon met uitzenden, scoorde bij vrouwen 20-49 jaar gemiddeld 3,3% over de laatste maanden. “De hoogst scorende programma’s waren de films ‘Ciske de Rat’ en ‘Nell’ en de herhalingen van ‘Idols’ en van ‘Gooische Vrouwen’.“
Geen opmerkingen:
Een reactie posten