08 maart 2010

Bereidheid tot grote aankopen onder jongeren en 65-plussers stijgt

Nederlandse 65-plussers en jongeren tot 25 jaar zullen in 2010 meer grote aankopen gaan doen, zoals van huizen, auto’s en meubels. Maar de middengroepen tussen de 35 en 64 jaar blijven pessimistisch en hun koopbereidheid is verder gedaald. Dit blijkt uit onderzoeksresultaten van de Tilburg Consumer Outlook Monitor (Tilcom) van de Universiteit van Tilburg en CentERdata onder 2000 Nederlanders.

Huizen nodig voor senioren en starters
Het zullen vooral de senioren en jongeren zijn die in 2010 meer huizen gaan kopen. Alleen onder 65-plussers en jongeren onder 25 is de bereidheid voor het kopen van een huis gestegen. Voor alle andere leeftijdsgroepen is de aankoopkans juist gedaald ten opzichte van september. Het zijn nog wel steeds de jonge Nederlanders die de meeste koopplannen hebben op huizengebied; ongeveer 10% van de jongeren tussen de 15 en 24 jaar en 12% van de jongeren tussen 25 en 34 jaar geeft aan een huis te willen gaan kopen in 2010 - dat was een kwartaal geleden nog respectievelijk 9% en 14%.

Middengroepen kopen minder auto’s en meubels
Nederlanders schatten de kans om een nieuwe auto te kopen in 2010 op 7,4%; voor het kopen van grote interieurobjecten geldt een aankoopkans van 16,8%. In beide branches zien we een toename bij de jongeren tot 25 jaar en 65-plussers, de groep 55-64 jarigen gaat alleen meer auto’s kopen. Teruggang in de bereidheid tot aankoop van auto’s en meubels zien we bij alle andere leeftijdsgroepen, met veruit de sterkste daling bij personen tussen 35 en 44 jaar. Jonge Nederlanders tot 35 jaar blijven de meeste auto’s en meubels kopen, maar onder 65-plussers neemt de koopbereidheid het sterkst toe.

Levensfase verandert koopgedrag
De koopmotivatie van de 65-plussers laat zich raden. Ik vermoed dat het financiële vermogen en de nieuwe levensfasen zoals stoppen met werken en kinderen die zelfstandig gaan wonen de belangrijkste drivers zijn. Hieruit ontstaat de behoefte aan een passend huis of een kleinere auto. Ook het wegvallen van de lease-auto kan een belangrijke reden voor de aankoop van een nieuwe zijn. Diegenen die leeftijdsloze communicatie die de doelgroepen op veranderende levensfasen aanspreekt, is spekkoper.

Succes!

1 opmerking:

Tessa zei

Dat klopt wel, ik heb net een bank en een stoel gekocht van Bert Plantagie