08 augustus 2007

Daar gaan we weer: Booming Business met 50 plussers

Soms besef ik me weer heel goed waarom ik me ooit ben gaan bemoeien met marketing gericht op oudere doelgroepen. Mijn eerste ingeving was destijds dat ik me moest afzetten tegen de congres en seminarcultuur waarin we ons bevonden. En ja, ik vond medestanders. Want erover praten is 1, ernaar handelen is 2. Het is nu tijd voor actie. We weten hoe de doelgroep demografisch in elkaar zit, laten we daar dan nu de kansen van grijpen.

Maar goed, nog steeds worden aan de lopende band bijeenkomsten georganiseerd van allerlei pluimage. Graag geziene gast is steevast het 50 plus expertisecentrum en verschillende auteurs worden in wisselende formaties eveneens aan de sprekerslijst toegevoegd. Gelukkig wordt de praktijk vandaag de dag vaker aan het woord gelaten dan een paar jaar geleden. Men bespreekt cases en laat bezoekers vaak actiever meedenken.

3 september is het weer zover. Sanoma, met een vinger in de pap bij het expertisecentrum en uitgever van o.a. Zin en Midi, organiseert een bijeenkomst samen met de GVR. Voor een luttele 95 als GVR lid, 145 als CMC lid en maar liefst 195 euro als niet-lid bent u erbij in Hoofddorp. Wat u daar te horen krijgt?:

Met 80% van al het vermogen in handen zijn 50+ers dé markt van de toekomst. Daarnaast neemt het aantal 50+-ers sterk toe door de groeiende vergrijzing; verwacht wordt dat in 2015 40% van de totale bevolking 50 jaar of ouder is. In 2010 zijn er echter al meer mensen in de leeftijdcategorie 50+ dan in de leeftijdsgroep 25-49. Tijdens deze sessie gaan de sprekers in op wat de voorkeuren en patronen van 50+-ers zijn en of er zoiets is als dé 50+er en hoe deze groeimarkt te benaderen.

Renske van Kooij van het 50+ Expertisecentrum zal de twee onderzoeken toelichten die het centrum heeft uitgevoerd op het gebied van de belevingswereld van 50+ers en de communicatie voorkeuren van deze groep. Gertjan Hafkamp, auteur van “Baby Booming Business” zal dieper in gaan op hoe veel bedrijven deze doelgroep verwarren met zogenaamde “pensionados” en waarnaar zij op zoek zijn. De middag zal afgesloten worden met een praktijkcase van een adverteerder die zich (onder andere) op deze doelgroep richt, die later bekend gemaakt zal worden op de site van het GVR.

Lijkt me een interessante en leuke bijeenkomst. Wat ik niet helemaal begrijp is de aanwezigheid van Gertjan Hafkamp. Zijn boekje (wat hij schreef met Ron Meijer) is weliswaar leuk, maar gaat niet heel diep in op de materie en beschrijft vooral wat anderen ervan vinden.

Ik ben benieuwd wie hier naartoe gaan?

Geen opmerkingen: