12 oktober 2007

Webwinkels richten zich meer op 50-plussers

Vandaag kreeg ik een tip over een artikel in de Elsevier over webwinkels.

"Webwinkels richten zich in toenemende mate op de markt voor 50-plussers omdat die potentieel groot is. Tot nog toe is de markt nog niet heel omvangrijk, maar met Easer en Wehkamp zijn er toch grote spelers bij betrokken. Easer werd een maand geleden opgestart door Frank Schasfoort. Het is een webwinkel die zich richt op ouderen met een wat groter budget. Het assortiment van Easer is breder dan alleen traditionele hulpmiddelen. Zo biedt Easer ook ergonomisch verantwoord tuingereedschap aan naast nordicwalkingstokken en rugsteuntjes. Waar Easer zich echt duidelijk richt op oudere mensen, doet Wehkamp dit niet. Easer maakt gebruik van oudere modellen, terwijl Wehkamp wat jongere mensen gebruikt. Het assortiment voor ouderen bij Wehkamp is niet gemakkelijk te vinden, omdat het tussen de andere producten staat.

Volgens Cor Molenaar, bijzonder hoogleraar internetmarketing aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam, is het verstandig van Wehkamp om jongere modellen te gebruiken. Wel zou Molenaar Wehkamp aanraden een aparte shop in te richten voor de oudere klanten. Producten die bedoeld zijn voor een bepaalde doelgroep, moeten ook de aandacht van die doelgroep trekken. Een goede marketingaanpak zal ook een stimulans geven aan de verkoop."

Ik denk dat Molenaar hier de plan misschien wel mis slaat. En ik vraag me ook af hoe succesvol Easer gaat worden? Wil de oudere consument in een apart hoekje van de Wehkamp site of apart katern van de gids winkelen? Of zelfs bij een hele 'eigen' webwinkel? Ik vermoed van niet. Als ik wat ouder ben en bijvoorbeeld de genoemde nordic walking stokken zoek, dan kijk ik bij het sportkatern en vind ik bij 'wandelen' vanzelf hetgeen ik nodig heb. Maak voor zoiets als de rugsteuntjes een extra katern 'welness' of 'gezondheid'. Speciale behandeling is nergens voor nodig. Wel een serieuze benadering. En misschien extra service bij het bestellen en uitzoeken. Of een goede gebruikshandleiding van de webwinkel.

Geen opmerkingen: