- Gebruik geen extra grote letters (en betuttel mensen niet)
- Richt je vooral op een zelfstandige denker met een dikke portemonnee, die absoluut kwaliteit wil.
- Denk niet voortdurend dat je je moet richten op senioren. Gebruik leeftijd alleen specifiek in uitingen wanneer het om leeftijdspecifieke producten gaat.
- Kijk uit: verwar senioren niet met babyboomers of vijftigplussers. Senior is men pas bij 65, en daar horen heel andere behoeften bij dan bijf vijftigplus.
- Mik gerust op vijftien jaar jonger in je uitingen: het aspiratieniveau van de groep 65+ is immers vijftigplus.
- Dé doelgroep vijftigplus bestaat niet. De doelgroep bestaat uit segmenten. Kies daarvoor een geschikt model. (er zijn er al heel veel, dus bespaar je de moeite die zelf te laten ontwerpen)
- Zorg dat je ook altijd offline bereikbaar bent. Ouderen zonder pc voelen zich niet graag uitgesloten en moeten altijd telefonisch nog aan acties kunnen meedoen.
- Blijf innoveren; ook ouderen laten zich graag verrassen.
- Een beetje respect voor de leeftijd mag overigens best.
- Maak geen grapjes over leeftijd. Die worden boven de 49 niet altijd gewaardeerd. Doe het dus voorzichtig als je het doet.
Verder noemt de auteur Vijftigplusser.nl en Vitaal.nl als online initiatieven en wordt een aantal seniorenmarketeers aangehaald. Deze hebben helaas geen of onvoldoende kennis in huis van online mogelijkheden. Er is namelijk veel meer dan de twee eerstgenoemde websites. Het web is in ontwikkeling, ouderen ontdekken Hyves en Myspace, bestellen inmiddels ook online, doen aan MSN en veel online games. Het is niet zo dat zij nog 'dom en ontwetend' zijn als het op internet aankomt. Er is alleen nog een flink deel van de doelgroep dat nog niet deelneemt.En dat is met name het oude deel van de oudere doelgroepen. Zij die nog werken of in hun werkend leven met de computer in aanraking zijn gekomen weten de weg wel. De kracht van de overtuiging, dat is de uitdaging voor de interactieve marketeer. Hoe krijgen wij de kritische oudere consument zover dat hij of zij aan een netwerk deelneemt, meer gaat doen dan alleen informatie zoeken en meer gaat kopen? Hoe zorgen we voor de juiste faciliteiten voor het laten ontstaan van een community van oudere mensen rondom ons merk? Hoe bereiken we via bannering of andere methoden deze advertentiemijdende consument? Die uitdagingen ga ik graag aan.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten