12 oktober 2007

Het Belona Congres 2007



Deze slideshow bevat een deel van de presentatie die ik op 10 oktober in Antwerpen hield. De powerpoint is 120 mb inclusief video en de maximale upload van slideshare maar 30, ik heb dus moeten snijden.

Het is natuurlijk altijd extra leuk om naar een congres te gaan waar je zelf één van de sprekers bent. Althans, dat is mijn ervaring. Je kunt dan ten eerste een deel van het programma naar je eigen hand zetten, ten tweede zorgt het feit dat je zelf spreekt voor een welkome onderbreking van de vaak lange zit en ten derde maak je veel makkelijker contact met de bezoekers. Ze hebben immers vaak na afloop nog wat aan jou te vragen, in plaats van de prangende vragen die je normaliter zelf aan sprekers te stellen hebt. Nog leuker is het wanneer het congres in het buitenland is. Deze keer niet zo heel ver. De reis voerde naar het schone Antwerpen. Ja, waar ze de Koninck brouwen, maar daarover later meer.

Gisteren mocht ik op het eerste Belona congres vertellen over beeldvorming en aansprekende campagnes gericht op babyboomers, vijftigplussers, youngtimers of hoe we de ouder wordende consument ook wensen te benoemen. De maakkant dus, waar veel bedrijven het wat mij betreft nog te vaak laten afweten. Maar goed, ook ik maak me er nog te vaak schuldig aan. Bij veel bedrijven blijft het bijna advisering, het geven van een inzicht en een bron van inspiratie. Vervolgens stappen zij met die briefing naar hun eigen vertrouwde reclamebureau om daar de campagne uit te laten voeren. Men maakt het ons dus niet altijd even gemakkelijk om ons op de maakkant te bewijzen.

Met mij stonden Jean Marc Segati (Senioragency), Mark Claus (LEEF-TIJD en auteur van diverse boeken over met pensioen gaan en schrijver van een Belgisch moppenboek) en Renske van Kooij (Sanoma en 50 Plus Expertisecentrum) op de sprekerslijst. Niet de minsten, dus de verwachtingen waren op zijn minst hooggespannen. We waren overigens niet de enige Nederlanders aanwezig. Onder andere Claudia Biegel van Route 50 Plus was bij het congres aanwezig.
Het was zonder meer een inspirerende dag. Filip, Chris en Xavier, dank voor de organisatie. Ik geef hierna een korte impressie van de sprekers en het congres, maar verwijs alvast naar de website van Belona, waar weldra alle presentaties zullen verschijnen. Haal er dus zelf uit wat erin zit.

De sprekers

Jean Marc Segati

Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat, ondanks dat ik pas de tweede spreker was, het congres voor mij feitelijk pas bij mijn eigen presentatie begon. Hoe graag ik ook zou luisteren en hoeveel interesse ik ook had, Segati hield zijn verhaal in het Frans. Ik heb een beetje Frans gehad op de middelbare school. Maar met dank aan (of ondanks) de inspanningen van meneer Ossewijer spreek ik nauwelijks een mondje Frans. Jammer, want de vlagen die ik opving klonken zeker interessant. Zo wist hij bijvoorbeeld dat 35% van de kopers van kinderspeelgoed ouderen zijn en gaf hij een model waarin hij aangeeft wanneer men oud wordt gevonden.

- Disney vindt mensen oud vanaf 10 jaar
- Playstation vanaf 15 jaar
- De cosmetica industrie bij 50 jaar
- Frisdrank bij 25 jaar
- Banken leggen die grens bij 45 jaar
- De modeindustrie bij 60 jaar
- In de sportwereld ben je oud bij 30
- En zelfs de gezondheidszorg legt een grens bij 75

Mark Claus

Na mijn beeldenpresentatie (die ik via Slideshare ook hier nog zal delen) was het de beurt aan Mark Claus. Een bevlogen man van 63 die als geen ander weet hoe een boomer zich voelt. Hij is er immers zelf eentje (weliswaar van de eerste lichting, maar toch). Claus is vooral bekend van zijn publicaties over (bijna) met pensioen gaan. Aan de hand van een puntsgewijze presentatie, afgewisseld met leuke beelden, een treffend gedicht en eigen anecdotes wist hij de luisteraar zonder meer te boeien. En ook met mooie doordenkers als ‘De toekomst is niet zomaar een plek waar we heen gaan, maar een plek die we zelf creëren’, ‘Haar groeit waar het niet moet, en niet waar het wel moet’ en ‘je kunt beter een kaarsje aansteken dan de duisternis bestrijden’. Volgens Claus is het belangrijk het leven te nemen zoals het komt, maar wel zelf de regie blijven voeren. De hele tijd ‘genieten’ gaat ook vervelen. Het ‘zien wel’ gaat niet meer op. Zingeving aan het leven is erg belangrijk. Binnenkort komt hij in België met een cursus ‘vergrijzen en creatief denken’.

Renske van Kooij

Renske van Kooij vertelde na de pauze over het onderzoek en de typologieën van het 50 Plus Expertisecentrum. Een presentatie die ik al kende, dus daar ga ik niet in details op in. De 50 plusser is op zoek naar verrijking en is te vangen door ‘herkenbaarheid’. Het boekje met typologieën is online te bestellen bij het 50 Plus Exptertisecentrum.

Chris Eeckhout van Belona gaf vervolgens een toelichting op het grote Belona onderzoek. Deze enquete werd door de drie heren afgenomen onder 500 wandelaars na afloop van een Activia wandeltocht. Mijns inziens niet direct repesentatief, maar desalniettemin erg interessant. Enkele leuke/interessante resultaten daaruit:

  • 50 plusser is volgens hun onderzoek in België de beste benaming voor de doelgroep
  • 96% van de doelgroep is in het bezit van een mobieltje
  • Bij aankoop van een auto zijn het vooral de dames die aan vergelijkend onderzoek doen
  • 76% van de doelgroep koopt alleen nieuwe auto’s 50 plussers gaan vooral graag op natuurvakantie naar het buitenland. En dan vooral samen met hun partner.
  • Men doet met name aan fitness om de conditie op peil te houden en in beweging te blijven.
    Op aanvraag zijn delen van de Belona enquete voor partners beschikbaar.

Stijn Vanspauwen had de eer de enige praktijkcase van de dag te presenteren. Zijn filmhuisketen Utopolis intorduceerde de ‘Cinema Plus: films voor jonge senioren’. Met films als ‘The Queen’, ‘Wildhogs’ en ‘Calendar girls’ probeert zijn keten op dinsdagmiddagen de bioscoop vol senioren te krijgen. Met een kopje koffie, een korte rondleiding en een inleidend praatje bij de film wordt de beleving compleet gemaakt. Volgens mij geen gek idee, maar wel helemaal verkeerd aangepakt. Men wil niet betutteld worden en speciaal behandeld. En het filmaanbod is erg cliché. Getuige het hoogst gehaalde bezoekersaantal van 127 klanten per maand (verdeeld over 4 à 5 dinsdagen) is er nog veel aan te passen. Stijn, succes! Ik ben het overigens wel eens met de aanleiding. Men vindt de bioscoop inderdaad vaak te duur en minder gezellig dan vroeger. Maar ik ken genoeg bioscopen die daar op een succesvolle manier mee omgaan. Kijk bijvoorbeeld naar het LUX in Nijmegen. Daar stikt het van de babyboomers en 50 plussers die van hun filmbezoek een gezellig avondje uit maken. Alsof zij naar het theater gaan. (waar zij wel vaak grif geld voor een kaart betalen)

Het derde Belona kopstuk: Xavier, sloot de dag met een vooruitblik op Belona 2008. De Mediobox is sinds zijn lancering in de regio Antwerpen uitgebreid geevalueerd. Hij zal dan ook begin 2008 in heel België worden uitgerold. Met enkele modificaties die vooral met het gebruikte hoeveelheid verpakkingsmateriaal te maken hebben. Belona is een groene onderneming. Los daarvan reageerde 82% van de mensen positief op de Mediobox. Verder gaat Belona het volgende doen in 2008:

  • Mensen al vanaf 55 proberen te bereiken
  • De PlusBox lanceren omdat de Mediobox exclusief via christelijke instanties wordt verspreid. Dezelfde box dus, maar met een andere naam.
  • Een community website lanceren in de zomer
  • Enquête en interviews afnemen bij de doelgroep. Om klanten van advies te kunnen voorzien.
  • Themaboxen lanceren. Vanaf maart zullen een ‘luxe’ en een ‘wellness’ box verschijnen.
  • Tot slot zal Belona worden uitgebreid met een vestiging in Frankrijk en een vestiging in Nederland.

De dag werd geheel in (Belgische) stijl afgesloten met een rondleiding en korte proeverij in brouwerij De Koninck.

Ik blijf het op de voet volgen. Tot zover de korte impressie van een mooie dag. Back to business nu! Mocht iemand foto's hebben gemaakt van mij of van de andere sprekers, ik houd mij van harte aanbevolen.

Geen opmerkingen: