02 oktober 2007

Nivea's nieuwe commercial versus Dove; wat is schoonheid?



Haha, eindelijk! Ik was al een beetje aan het wachten tot de volgende cosmeticagigant zou opstaan en een grootse campagne omtrent schoonheid zou starten. Het is Niveau en ik moet zeggen dat ik er nu al meer van gecharmeerd ben, dan van Dove. Ik lees net op Molblog wisselende geluiden over het activisme van Dove, de prijzen die Dove al met deze campagne heeft gewonnen, het hoge gehalte Duitse koppies in de Nivea commercial enzovoorts. Mijn terechte vraag is, hoeveel extra sales heeft Dove erdoor gekregen? Weegt dat op tegen alle publiciteit.

Het belangrijkste voor mij is de booschap die beide merken willen uitstralen. Dove is duidelijk het merk dat de lans heeft gebroken voor échte schoonheid. Voor de gewone vrouw, met al haar onvolkomendheden. Échte schoonheid zit van binnen en wordt niet bepaald door een 'ideaalbeeld'. Dat ideealbeeld wordt bepaald door de media. Met de Evolution, en nu weer met de Onslaught film laat Dove zien wat zij vindt van het Photoshoppen en de stortvloed aan afslankende en schoonheidsideaal propagerende boodschappen. Dat is voor Dove geen échte schoonheid, maar pure manipulatie.

Nivea pakt het volgens mij veel beter aan. Op de geremde voorsprong van Dove komt Nivea met de 'Mooi zijn is...' campagne. En daar hou ik van. Ik mag het namelijk zelf invullen. Ik hoef niet te kijken naar vrouwen die misschien wel puur, maar in mijn ogen niet allemaal even mooi zijn. Ik mag het zelf weten. Of zoals Nivea stelt "mooi zijn is meer dan een ideaal, het zit in ons allemaal en hoe we met elkaar omgaan". Juist, een campagne voor innerlijke schoonheid, maar zonder dat idealisme, zonder het op de barricades staan. Nivea vraagt mij gewoon wat ik mooi vind. Dat is wat de consument wil. Als een vrouw zichzelf graag conformeert aan een 'in haar ogen geldend schoonheidsideaal', dan mag zij dat. Als een man poedertjes wil gebruiken, dan mag hij dat. Mooi zijn is wat je er zelf van maakt.

En daarbij. Nivea bewaakt haar imago. Nivea staat in mijn ogen voor puur, wit, sereen, zuiver en voor intimiteit. Ik weet niet of dat de merkwaarden zijn, maar dat is waar ik aan denk bij Nivea.

Ik weet niet waar ik bij Dove aan moet denken. De vorige commercials waren allemaal vooral heel tender, lief en zacht, terwijl met het harde rood van de 'nieuwe Dove verouderingsproducten' en een activistische campagne mijns inziens een heel ander karakter naar boven komt.

Maar goed, wie ben ik?

Geen opmerkingen: