28 augustus 2008

Verzekeringswebsites negeren oudere consumenten

Meer dan tweederde van de verzekeringswebsites (70%) houdt geen rekening met oudere gebruikers. Hiervan scoort meer dan helft nog geen voldoende als het gaat om gebruikersgemak. Dit blijkt uit het onderzoek 'Online aansluiting 50 plussers' van marketingbureau Active Development in samenwerking met communicatiebureau Inthefield.

Dit onderzoek, dat deel uitmaakt van een groter onderzoek naar de toegankelijkheid van websites voor de oudere consument, toont aan dat 60% van de verzekeringsmaatschappijen geen rekening houdt met de bezoekers en de redenen voor een websitebezoek. Op 40% van de websites ontbreekt zelfs een begrijpelijke volgorde om een verzekering af te sluiten. Het tonen van de technologische kennis en ontwerpvaardigheden is bij veel websites belangrijker dan het assisteren van de minder ervaren potentiële klanten.De panels van oudere gebruikers die aan het onderzoek deelnamen, klaagden in 60% van de gevallen over een gebrek aan feedback bij de stappen voor premieberekening en het afsluiten van een verzekering. De angst om aan een contract vast te zitten na het klikken op een knop leidt bij 80% van de minder ervaren internetgebruikers tot het stoppen met de verdere verkenning van de mogelijkheden. Simpele instrumenten die inspelen op fysieke beperkingen zijn bij 80% van de websites afwezig. De websites die het voldoen aan het keurmerk van de stichting Drempelvrij (10%) scoren beter op deze aspecten.

Inthefield en Active Development stellen dat de verzekeringsmaatschappijen op deze manier de aansluiting met een grote groep consumenten verliezen. Dit is een gemiste kans aangezien steeds meer oudere consumenten internet gebruiken in hun zoektocht naar passende verzekeringen. De tijd dat de oudere consument merkentrouw was, is voorbij en de transparantie van internet zal het switchen van merken alleen maar verder aanwakkeren.Het onderzoek `Online aansluiting 50 plussers' is een onderdeel van een samenwerkingsverband tussen Active Development en Inthefield op het gebied van ouderenmarketing en de economische kansen die de vergrijzing biedt. Een selectie van de resultaten is publiek beschikbaar op de website www.actived.nl.

1 opmerking:

Gerrit-Jan zei

Ik zou best benieuwd zijn naar de controle groep bij dit onderzoek. Het is namelijk twijfelachtig of "jongeren" niet exact dezelfde score zullen hebben dan 50-plussers.
En als dat het geval is dan vervalt het "50 plus toontje" en is het weer gewoon, niets-extra-toevoegend-nieuws.