11 augustus 2008

MAX is overbodig; zegt Mies Bouwman

Oudere tv-coryfeeën als Mies Bouwman, Aad van den Heuvel en Koos Postema vinden Omroep MAX gezapig, zijn doel missend en overbodig. In een verhaal van persbureau GPD zegt Bouwman: Ik weet werkelijk niet wie nu op hun programma's zit te wachten. Ouderen moeten zich niet in een hoek laten duwen, vind ik. Ze is niet tegen de omroep, maar ziet ook geen voordelen.

Postema is het met haar eens en gaat nog een stap verder: Ik vind dat MAX ouderen degradeert. Ik wil niet tot simpele ziel worden bestempeld omdat ik 75 jaar ben. Daarnaast vindt hij het jammer dat MAX de zendtijd van andere omroepen opeet. Nog meer versnippering in dit rotbestel. Het is een fundamentele fout om te denken dat er niks voor ouderen is. Alle onderzoeken wijzen uit dat juist ouderen trouwe kijkers en luisteraars zijn. De aanpak van MAX kan Postema niet bekoren: De groep 60-plussers groeit hard, dat zijn heel vitale mensen die vaak nog werken, studeren of vrijwilligerswerk doen. Waar BNN is geslaagd in hun missie jongeren te bereiken, heeft MAX gefaald. Het is een gezapige, zakkerige omroep geworden.

Zijn collega Aad van den Heuvel kijkt ook niet graag naar de programma's van MAX. Dat gemiereneuk met Eddy Christiani en al die andere dingen uit de oude doos is toch vreselijk? Ooit heb ik geopperd dat ze een programma met de naam Grijze Panters zouden moeten maken, een consumentenrubriek van dwarse senioren over die paar onderwerpen die senioren wel gemeen hebben, zoals pensioenzaken en de kans op vreselijke ziektes als Alzheimer.

MAX moet aan het einde van de lopende termijn 150 duizend leden hebben om te worden behouden in het publieke bestel. Het GPD meldt dat de teller nu op 135 duizend leden staat.

Geen opmerkingen: