30 oktober 2006

Philips komt met elderly carelab


Het Philips HomeLab, dat is gevestigd op de High Tech Campus in Eindhoven, krijgt uitbreiding van het Elderly CareLab, een onderzoekscentrum dat technologieën ontwikkelt gericht op oudere consumenten. Dat meldt het e-magazine van de campus eerder deze maand. Een erg interessante ontwikkeling, gezien de vaak huiverige houding van technologiebedrijven ten opzichte van deze groep consumenten. Een slimme zet ook. Er is veelvuldig bewezen dat ouderen graag gebruik maken van techniek die het leven makkelijk maakt, mits eenvoudig te bedienen met een duidelijke handleiding.
Het Philips HomeLab, waar het Elderly CareLab deel van uitmaakt, bestaat met haar unieke testomgeving inmiddels vijf jaar en is volgens Philips 'the testing ground for a better tomorrow'. Interactiviteit in een digitale omgeving staat centraal. Onderzoekers kunnen er concepttechnologie en ideeën testen in een huiselijke situatie. Homelab bevat een volledig ingerichte huiskamer, een keuken, twee slaapkamers, een studeerkamer en een badkamer. De ruimtes zijn voorzien van de laatste technische snufjes en zitten boordevol camera's, microfoons en sensors om de meest uiteenlopende data en ook de gebruikersreacties te registreren. Voor testen in het HomeLab worden participanten uitgenodigd. 'Mensen van de straat' maken deel uit van het onderzoek. Zo is bijvoorbeeld de conceptversie van de AmbiLight-tv hier getest en werd het concept in een heel vroeg stadium, nog voor er een product was, al uitgeprobeerd door potentiële consumenten. Achter de schermen keken vanuit de observatieruimte, technici en gedragsdeskundigen mee. Zij analyseerden de resultaten die vervolgens gebruikt zijn voor het verbeteren van de technologie. Dit soort onderzoek is een belangrijke factor in het beperken van risico bij productintroducties, maar ook bij het ontwikkelen van nieuwe research-ideeën. Naast het HomeLab worden er op dit moment twee nieuwe testomgevingen gerealiseerd, één daarvan is het Elderly CareLab. Het Elderly CareLab is een seniorenappartement, waarbij tests voornamelijk focussen op het ontwikkelen van technologie om ouderen te ondersteunen in de thuisomgeving. Ondersteuning in de thuisomgeving is gewenst, maar met zo min mogelijk belasting van verzorgend personeel. Nieuwe technologieën in het HomeLab houden vooral een grote mate van interactiviteit in. In het HomeLab wordt veel gewerkt met spraakcomputers, touchscreens e.d. Ik ben benieuwd welke technologieën in het nieuwe CareLab worden getest en wat wellicht de kansen voor marketeers zijn. Heeft iemand hier meer inzicht in?

Geen opmerkingen: