18 juli 2007

Goede reclame?: Planet internet

Prijswinnend was ie al in 2005, die o zo leuke reclamecampagne van Planet Internet, waarin de onbeholpenheid van velen als het aankomt op moderne technologie feilloos werd verbeeld in een commercial. Grappig en herkenbaar. Ook voor de oudere doelgroep die de campagne bedoelde aan te spreken. Niet teveel poespas, gewoon ADSL easy. Precies waar zij op zaten te wachten.



Maar, zo merkte Martijn de Haas vandaag terecht op, de vervolgcommercial die momenteel de commercialblokken vult kan weleens verkeerd worden begrepen. De doelgroep waar deze commercial voor is bedoeld wordt hierin vooral dom afgeschilderd. De moeder die met de beste bedoelingen naar de platenzaak gaat voor een cadeau voor haar zoon. Ze heeft hem ooit over muziek en podcasts gehoord en vraagt naar de cd. Heel menselijk, heel normaal, heel herkenbaar en niets om je voor te schamen. Web 2.0 en al haar facetten en toepassingen is nu eenmaal iets dat vooral door jongere generaties wordt omarmd. Een generatie die heel goed weet wat bloggen is, podcasts zijn en dagelijks uitzendinggemist.nl raadplegen. Zij zullen gniffelen bij het zien van de commercial. Een nobel streven dus van Planet om de oudere doelgroepen te 'helpen' in de jungle, maar zorg dan wel dat de doelgroep de boodschap begrijpt en zich er niet door voelt afgeschrikt of beledigd. Deze is wel erg denigrerend.

2 opmerkingen:

Martijn de Haas zei

Erg leuk dat je hem ter discussie geplaatst hebt. Zoals gecommuniceerd, verschil ik van mening over de eerste uit 2005. Die reclame van Planet Internet (winnaar publieksprijs Gouden Loeki 2005) is erg grappig maar volgens mij weinig effectief.

De mensen (oudere doelgroep lijkt me) die ze willen bereiken met ADSL Easy werden voor gek gezet. De reclamefans, die de personages uitlachen, kunnen zich blijkbaar niet met de personages identificeren. Zij zullen het product dan ook niet gekocht hebben. Bovendien worden de personen in de reclame zo onnozel afgeschilderd dat ze waarschijnlijk ook niet weten wat ADSL is, laat staan Easy.

Een erg grappige reclame maar weinig effectief voor de verkoop van het product. Wellicht is de spin-off naar andere producten vanwege de humor wel ok geweest maar of dat de bedoeling was met het aanbieden van ADSL Easy waag ik sterk te betwijfelen.

Martijn de Haas zei

Schoot me te binnen dat voor een bepaalde groep, waar de kinderen de beslissing nemen voor de ouders, het wel eens aansprekend geweest zou kunnen zijn.
Echter we bevinden ons in een nieuw tijdperk waarin de zogenaamde 'ouderen' assertiever zijn en onafhankelijker beslissen.