Plus Magazine, met een lezersbereik van zo’n 1,4 miljoen nog steeds met recht het grootste magazine van Nederland, heeft een nieuwe site. Nou ja, vanaf nu hebben ze eindelijk een goede site. Het populaire magazine, dat onderdeel is van Bayard Presse, wordt vooral gelezen door ouderen. Maxime de Jenlis, de charismatische topman van Bayard, verkondigde op de Silver Economy 2006 in Kerkrade nog dat print prioriteit één kreeg en dat Bayard vooralsnog geen grote stappen op het web zou gaan maken. Plus neemt driekwart jaar later de leiding en lanceert haar nieuwe Plus Online. Een goed begin. Steeds meer jonge en oude ouderen gebruiken het web.
Op het eerste gezicht lijkt de site een letterlijke vertaling van het magazine. De thema’s komen overeen en vooral de ‘look and feel’ is identiek. Plus lezers zullen zich hierin goed herkennen. Slimme keuze, maar erg spannend en vernieuwend is het verder niet. Niks mis mee was mijn eerste indruk. En een kleine vergelijking met concurrenten Zin, Seniorweb, en Vijftigplusser.nl leert dat de site nog niet boven het maaiveld uitsteekt. De artikelen stralen vooral de benodigde vertrouwelijkheid van Plus Magazine uit, maar verrassen allerminst.
Ik had eigenlijk verwacht en stiekem gehoopt dat het grootste blad dan ook zou gaan streven naar de grootste online ouderencommunity, het eerste online netwerk, de Hyves voor ouderen. Ze zijn volgens eigen zeggen wel bezig met web 2.0, maar op z'n vroegst in september gaan wij daar iets van zien. Waar Amerika wordt overspoeld met online social networks voor babyboomers, blijven we hier nog erg achter. Denk aan het succesvolle Eons.com, dat miljoenen ouderen aan zich heeft weten te binden. Vijftigplusser.nl doet in ons land een dappere poging, maar heeft niet het potentieel in handen dat Plus tot op heden onbenut liet. 1,4 miljoen lezers kunnen 1,4 miljoen sitebezoekers worden. De site heeft potentie om zich tot online community te ontwikkelen, maar mist nog de web 2.0 toepassingen die het succes zullen vergroten. Waar is bijvoorbeeld iets zo basaal als de mogelijkheid om video’s te uploaden?
Wat de site wel heeft:
- een online fietsrouteplanner (die heb ik nog niet eerder gezien)
- zelf aan te vullen activiteitenkalender
- een online samenwerking met de populaire restaurantsite IENS
- veel mogelijkheden tot opinievorming en discussie
- veel prijsvragen
- persoonlijke functies (profiel aanmaken en artikelen bewaren)
De launch van de site is tot op heden geruisloos verlopen. Behalve een nieuwsbrief waarin geen directe melding van de nieuwe site gemaakt is heb ik qua communicatie niets van Pluszijde vernomen. Ik ben benieuwd wat ze met hun nieuwe site van plan zijn. Er zit voldoende potentie in, maar de spanning mist nog. Misschien een actie op de 50 Plus Beurs in september? Overigens is Plus Online niet de enige nieuwe site van het Plus concern. Ook Plus gezondheid en de Pluswinkel gingen recent live.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten