05 mei 2007

The future's bright, the future's.....uhh grey

Op een dag die in het teken staat van bevrijding en waar de kleur oranje een centrale rol vervult is de titel hierboven wellicht een vreemde. Oranje boven is vandaag het motto. Natuurlijk weten we dat, maar we weten ook dat grijs onze toekomst is. Dat is helder.

Voor marketeers biedt deze vergrijzing volop kansen. Daar spreken we hier regelmatig over. De markt is zich nu aan het opwarmen. Het laatste half jaar is er veel veranderd. Steeds meer marketeers zien in dat ze 5 miljoen klanten niet kunnen negeren. En steeds meer bedrijven geven hun medewerkers de ruimte om 'iets aan ouderenmarketing' te doen. Spannend om die ontwikkelingen te volgen. Ik zal ze hier dan ook veelvuldig blijven berichten.

Voor marketeers heeft de vergrijzing echter ook negatieve gevolgen. De dynamiek, de creativiteit en het 'out of the box' denken wordt veelal toegeschreven aan jonge marketeers. In een rapport van het Britse CIM worden de negatieve gevolgen daarvan beschreven. Het strakke carriƫrepad dat marketeers vandaag de dag volgen houdt in dat zij na hun veertigste de max hebben bereikt en langzaam worden afgeserveerd. Ze worden dan als minder dynamisch en creatief beschouwd. Het aloude vooroordeel over conservativiteit bij oudere werknemers komt hier weer om de hoek kijken. Maar hoe gaan we dit veranderen?

Geen opmerkingen: