Eén op de vier senioren bespaart niet, ondanks de huidige crisis. Dat blijkt uit een enquête onder vijftigplussers door De Streekkrant en Seniorennet. In totaal werden iets minder dan 2.500 ouderen ondervraagd. Het is Belgisch nieuws, maar daarom niet minder interessant. Wij marketeers weten dat bij ouderen het gros van het vermogen (zo'n 80%) zit. Zo'n crisis hakt er dan flink in.
Zij die wel besparen doen dat vooral op "veel zaken tegelijk" (49,3 procent), verwarming (5,3 procent), reizen (4 procent), elektriciteit (3,2 procent) en kleding (2,5 procent).
Energie is dus klaarblijkelijk een belangrijke besparingspost bij vijftigplussers, maar toch denkt één op de drie (32,9 procent) er niet aan om van energieleverancier te veranderen.
Eén op de vijf heeft dat wel al gedaan. Anderzijds geven de senioren toe dat ze voelen dat hun koopkracht is afgenomen (44,4 procent) tot zelfs "sterk afgenomen" (34,3 procent). Hun spaargeld plaatsen ze op de bank. De senioren blijken niet dagelijks bezig te zijn met hun nalatenschap: 72,1 procent ging (nog) niet bij de notaris langs om een gesprek te hebben over hoe ze het best hun kinderen iets nalaten.
Leuke cijfers. Ik durf te stellen dat ze voor Nederland vergelijkbaar zullen zijn. En misschien zelfs ook voor andere leeftijdsgroepen. Besparen op energie doen velen, terwijl we op andere fronten juist makkelijker zouden kunnen besparen.
30 januari 2009
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten