24 september 2006

Heftig verleid op de 50 Plus Beurs

Tenminste, zo had het moeten gebeuren afgelopen vrijdag. Met mijn jeugdige uiterlijk viel ik op tussen het overwegend grijze publiek. Verleidelijk en aantrekkelijk oud worden. Het uitte zich op de 50 Plus Beurs vooral in een uitgebreide afdeling ‘reizen’ en aandacht voor het uiterlijk, maar ook in een opvallend verleidelijke lingerieshow. Verder gaat de beurs door voor een veredelde huishoudbeurs gericht op een grijze doelgroep. Eerder discussie op Marketingfacts had vooral het nut van de beurs als punt van kritiek. De beurs mist ook wel degelijk een deel van haar doelgroep. Dat deel dat niet met gratis Oad bussen en een online memoryspelletje is te verleiden. Rondkijkend moest ik concluderen dat alleen de 60ers en ouder de beurs bezoeken. De vijftiger voelt zich niet aangesproken door de noemer 50 plus en mijdt de beurs. En dat terwijl toch zij juist het marktpotentieel vormen dat de beurs beoogt. De gemiddelde mannelijke vijftiger gaat naar de Autorai of de Hiswa en de vrouwelijke vijftiger gaat liever naar de huishoudbeurs.

‘Het leven is verleidelijk’ was dit jaar het thema. Catharina Bloom biedt verleidelijke lingerie en sexspeeltjes aan vrouwen vanaf 45 jaar, babyboomers. Op Molblog werd enige tijd geleden al uitgebreid gesproken over haar initiatief een lingerieshow te organiseren tijdens de beurs. En wat de mening daarover ook moge zijn, het was er vreselijk druk. De jonglerende amateurtoneelspelers en andere optredende artiesten in andere hallen mochten zich verheugen op drie kijkende bezoekers, maar bij de lingerieshow was het afgeladen vol. Ook de zestiger wil dus verleid worden.

Naast deze publiekstrekker was er onder andere aandacht voor:
  • Senioren op het internet. Seniorweb was aanwezig om bezoekers in een grote stand te helpen met eventuele computer en internetproblemen.
  • Flexa met haar op Molblog al eens besproken seniorenkleuren
  • Freek de Jonge met camera
  • Omroep Max met uitzendingen en bekende gezichten
  • De NCRV met polaroid’s van mij met Rik Felderhof
  • Lifestyle site Vitaal.nl met 110.000 bezoekers per maandag.
  • Plus Magazine met 1,4 miljoen lezers.
  • Alle grote verzekeraars en pensioenfondsen. Waar geld is, daar komen zij op af.
  • De Slimste stand een huis vol domotica. Het huis van de toekomst, met gemakkelijke, soms eenvoudige automatiseringsoplossingen.

Kortom, er was best wel wat te doen. En voor marketeers is genoeg mogelijk. Jammer dat het 50 Plus Beurs heet. Mijns inziens is het tijd voor een veelzijdige lifestylebeurs, waar het gaat om veertigers, vijftigers en zestigers met uiteenlopende lifestyles, hobby’s, interesses en bestedingspatronen. Leeftijd is dan niet meer zo belangrijk, maar veeleer hoe men in het leven staat.

Geen opmerkingen: