19 februari 2007

Seniorentelefoon nummer zoveel


Als het gaat om mobiel bellen lopen senioren nog achter. Althans, dat denken fabrikanten van mobiele telefoons. Het Oostenrijkse Emporia introduceert daarom de 'seniorentelefoon'. Met grote toetsen en primaire functies.

Maar als ik zo om me heen kijk op straat zie ik toch veel oudere mensen luid telefonerend voorbij wandelen. Met gewone nokia's, motorola's en sagems. Of zie ik het verkeerd soms? Mijns inziens hebben de huidige vijftigers de mobiele telefoon massaal omarmd. Misschien nog niet allemaal, maar da's een kwestie van tijd. Het begint met een oude van zoon, dochter of kleinkind, van prepaid naar abonnement en van eenvoudig naar geavanceerd. En inderdaad, ze begrijpen niet allemaal hoe ze moeten e-mailen, wappen, gps'en, umts'en and what so ever. Om eerlijk te zijn begrijp ik daar als jonge vent ook niet altijd alles van. Babyboomers en hun voorgangers willen graag duidelijkheid en functionaliteit. Als hun interesse niet ligt bij het gebruiken van internet via de mobiele telefoon, dan zullen ze die functie naar alle waarschijnlijkheid niet gebruiken en dus geen moeite doen dat te leren. Gelukkig hebben fabrikanten van mobiele telefoons daar de standaardtelefoons (vaak ook de goedkoopste) voor in hun assortiment. Telefoons die vooral geschikt zijn om te bellen. Deze zijn vaak groter, dikke en robuuster dan de geavanceerde design hightech mobieltjes.

En als we Mary Furlong in haar 'Turning silver into gold' moeten geloven, dan is het mobieltje bij uitstek het communicatiemiddel waarmee babyboomers in de toekomst zijn te bereiken. Dus waarom alle nieuwe mediafuncties eraf halen?

Molblog kopte gisteren met de titel 'seniorentelefoon op komst'. Gelukkig nuanceert Frank zijn verhaal door eerdere introducties van Motorola en Vodafone aan te halen. Eerdere vergelijkbare initiatieven zijn namelijk nog nooit echt succesvol doorgedrongen tot de seniorenmarkt. Zo heeft Motorola een ‘uitgeklede’ handset ontworpen voor de markt in Derde wereldlanden en mensen met minimale mobiele behoeften en hebben Vodafone en Sagem de handen ineen geslagen om te komen tot Vodafone Simply. Maar beide initiatieven zijn volgens de gebruikte onderzoeken nooit massaal door senioren gekocht.

Emporia verkocht in Oostenrijk tot op heden 50.000 toestellen. Het bedrijf richt zich nu vooral op de Duitse markt. Wanneer de telefoon in ons land verkrijbaar is blijft nog even afwachten. In Nederland verwacht ik dat ze misschien een deel van de huidige zestigers en zeventigers zullen bereiken, maar het gros van de vijftigers (zij die de vergrijzing in ons land veroorzaken en dus de grootste doelgroep vormen) zal waarschijnlijk voor een gangbaar model uit het assortiment van de huidige aanbieders blijven kiezen.

Geen opmerkingen: