21 februari 2007

Koopkracht senioren helpt voor goedkoper bellen bij KPN


Terwijl in het voorgaande bericht van Arjan nog over de opkomst van seniorentelefoons wordt bericht is de markt inmiddels al veel verder. Zoals gebruikelijk loopt het aanbod van producten in de seniorenmarkt ruim achter op de vraag van de ouderen. Dat blijkt ook vandaag maar weer uit het bericht op Marketing Tribune waarin wordt gemeld dat ouderenorganisatie Unie KBO met 300.000 leden samen met inkoopagent Yiggers een forse korting voor haar leden bij KPN heeft weten te bedingen. Ouderen tonen hiermee meer snelheid van handelen en zelfinzicht in hun behoefte dan menig marketeer nog altijd durft te geloven en op inspeelt. Het is een mooi voorbeeld van een concept waarmee ouderen het initiatief nemen en hun wereld en de markt naar eigen hand zetten. Natuurlijk erg passend bij de Babyboom-generatie. Ik ben benieuwd hoe andere telefoonnetwerken hierop zullen reageren.


Voor de volledigheid geef ik nog de informatie uit de rest van het bericht:


KPN moet 15,6 procent korting geven.

Sinds december 2006 is KPN door telecomwaakhond Opta verplicht zijn netwerk te verhuren aan rivalen. Die kunnen zo dus niet alleen lagere gesprekskosten maar ook abonnementen aanbieden. KPN moet andere aanbieders een korting bieden van minstens 15,6 procent op de prijs die het individuele abonnees berekent voor het gebruik van het netwerk.
De KBO-leden krijgen dus via Yiggers een korting die 30 tot 45 euro per jaar goedkoper is dan wat ze bij KPN betalen. De verwachting is dat alle concurrenten van KPN in de komende maanden met vergelijkbare producten zullen komen.

Geen opmerkingen: