05 februari 2007

Goede (ouderen)reclame? (2): Douwe Egberts

Een leuke reclame waarin ouderen een rol spelen is deze van Douwe Egberts. Althans, dat vind ik als twintiger. Ik kan me natuurlijk niet voorstellen dat mijn oma zo tegen haar vriendin zou praten. Maar, mijn oma maakt geen deel uit van de grote groep babyboomers die nu oud worden. Vinden zij deze reclame dan wel leuk?

Als marketeer gebruik ik dit voorbeeld om aan te geven waarom seniorenmarketing zo anders is als jongerenmarketing. En vooral waarom ouderen niet automatisch ook worden benaderd door marketing gericht op jongeren of de boodschappers. Taal speelt daar onder andere een rol bij.

Desalniettemin blijft dit een leuk filmpje. Mijn moeder en mijn oma vonden hem beide even leuk. Oma omdat ze zich niet kan indenken dat ze ooit zo met haar vriendin zou praten, mijn moeder omdat ze denkt nooit zo te zullen worden. Wellicht is dit dan toch een goede insteek om babyboomers te benaderen. Echt oude mensen laten zien, die veel te jong acteren. Waarbij de babyboomer denkt: kom op zeg!

2 opmerkingen:

Jim zei

Hi Arjan,
Grappig, ik heb Yo!Oma recent ook gebruikt in een case :-)

Dat ging dan niet over senioren marketing, maar over viral marketing. Aangezien dit filmpje pas echt vleugels kreeg toen je het via internet kon doorsturen:
bekijk aflevering.

Luister eens naar mijn verhaaltje, ben benieuwd naar jouw mening op de stelling 'viral marketing' bestaat niet.

Groeten, Jim

Arjan zei

Vooral het idee dat het filmpje niet van Douwe Egberts is versterkt jouw mening. Toch ben ik van mening dat viral marketing wel bestaat. De voorbeelden die jij noemt zijn inderdaad niet door de merken zelf bedacht, maar er zijn wel degelijk virale campagnes die wel succesvol zijn. In mijn vakgebied, seniorenmarketing, is er het filmpje van Eons oprichter Jeff Taylor (www.youtube.com/watch?v=fHxry3y7tv4.nl). Dat filmpje gaat hard in Amerika, maar is door Jeff zelf gepost. Een succesvolle viral mijns inziens. Misschien moet jij stellen dat het idee achter viral marketing (het verspreiden als een virus) niets anders is dan bij gewone mond op mond reclame. Dat de term viral marketing dus eigenlijk overbodig is.