23 september 2007

Route 50 Plus en de ontmoeting met Chuck

Door een druk weekend kwam ik niet eerder toe aan een verslag van de donderdag georganiseerde Route 50 Plus bijeenkomst. Het was weer een feest van herkenning, met veel bekende, maar deze keer gelukkig ook onbekende gezichten. Ik denk dat de organisatie mag spreken van een geslaagd seminar, met interessante sprekers, een goede locatie en in ieder geval een volle zaal. Volgens de organisatie zullen de gehouden presentaties binnen afzienbare tijd op de Route 50 Plus site beschikbaar zijn. Ik ga inhoudelijk dus maar summier hierop in.


Trendwatcher Adjiedj Bakas had de leiding in handen en leidde het seminar in met een zelf getrendwatched praatje met nogal wat onjuistheden en open deuren. Ik las de verbazing op de gezichten van sommige van mijn concullega's. Ik ben nog niet toegekomen aan het boek 'Leven zonder olie' van de Bakas, dat in een voor dit seminar speciaal aangevulde editie aan de bezoekers werd verstrekt, maar vrees het ergste. En dat terwijl ik zijn eerste boek 'Megatrends Nederland' met veel plezier heb gelezen.

Brent Green trapte vervolgens voor het Amerikaanse trio af met een leuke interactieve presentatie die zonder uitzondering alle aanwezigen wist te boeien. Ondersteund door muziek van Still, Nash & Young, the Beatles, Righteous Brothers en Pink Floyd en beelden van Pierrre Cardin, dezelfde Beatles, Paul McCartney en een energiek voorkomen wist hij in een krap uur de essentie van de babyboomgeneratie over te brengen. Zij zijn het die iedere keer opnieuw de leiding nemen, de wereld veranderen, veroveren en verbeteren. Zij waren het immers die in hun jeugd McDonald's groot maakten, tijdens hun studententijd de VW kever, tijdens hun yuppietijd de Fitness en sportmerk Nike en in hun middelbare leeftijd koffiegigant Starbucks en waarschijnlijk nu bezig zijn met het volgende grote merk. De Zeitgeist is volgens Green de basis van babyboomermarketing. Een leuk filmpje dat hij in dat verband liet zien is de reclame van Fidelity Investments, met Beatle legende Paul McCartney.



Brent ruimde vervolgens het veld voor mijn held 'Chuck Nyren'. Althans, op basis van zijn boek is hij mijn held. Ik ben er voorstander van dat er meer wordt gemaakt. Advertising voor babyboomers staat zeker in Nederland nog teveel in de kinderschoenen. Er is simpelweg te weinig werk gemaakt. Chuck viel me qua praatje wel een beetje tegen. Leuke beelden, maar ik miste de samenhang en misschien ook wel de bevlogenheid van zijn voorganger. Wel leuk dat hij de ontwikkeling van 45-toeren naar Mp3 schetst. Mooie metafoor om de snelle ontwikkelingen te symboliseren die de babyboomer in zijn of haar leven voor de kiezen heeft gekregen. En hij liet dit filmpje van Sony zien. Leuk staaltje leeftijdsloze babyboomermarketing, om Dick Stroud nog maar eens te noemen. Sorry voor de reclame vooraf, ik kon geen kale versie vinden.


.



Samen met Martijn en Michel van Active Development greep ik nog wel even de kans voor een kiekje. Zie hier.

Tot slot was het de beurt aan Carol Osborn van the Boomer Blog om haar visie op ouder worden en vrouwen te geven. Ik had haar boek gelezen en wist wat me te wachten stond. Toch leuk om haar eens in real life te horen.

Ik ben benieuwd naar ervaringen van andere bezoekers. Herbert, Martijn, Michel?

3 opmerkingen:

Martijn de Haas zei

Ben het met je weergave eens Arjan. Goede organisatie en sprekers.
Met deze interessante basis had een publieksdiscussie of workshop tot mooie ideeën kunnen leiden. Dat is wellicht dan voor een volgende Route 50plus bijeenkomst.

Chuck Nyren zei

Arjan -

It was great to finally meet you and Martijn!

The Utrecht presentations went well for all of us. I've received a few emails from attendees asking questions, all with positive feedback - and other emails have been received by the PLUS magazine folks.

I wasn't able to finish my presentation in Utrecht - we were running late and I was asked to talk for only thirty minutes (although I think I talked a bit longer). So I rushed it along and still completed only 2/3rds of it.

However, they plan to put up PDFs of the presentations somewhere - password protected an only for attendees. So you will be able to view the slides and notes of my complete presentation.

We were all a bit taken aback by Utrecht. It was the biggest audience by far. Everywhere else the rooms and audiences were intimate - so I walked around, was more physical and did more interplay with the audience. So did Brent. Carol kept getting better and better as the tour progressed - and was in top form in Utrecht (at least I thought so).

We all had our very good, good, OK, and not-so-good days. All in all, I think most people at PLUS, Bayard, and Roularta thought the tour was a success.

Arjan in't Veld zei

Chuck,

Thank you for the link to my blog. I hope your international readers can make something of my Dutch post. If you like, I could translate some of it in English. I really enjoyed the Route 50 Plus meeting in Utrecht. Don't be mistaken about that. It was good. You don't have to apologize for not being able to finish your presentation. That is not your fault. (at least I think it wasn't)

I am looking forward to downloading all the presentations. You, as well as Chuck and Carol gave some interesting examples that I just might use for my blog or in my own presentations. We don't have many examples of good boomer marketing here in the Netherlands, so we will have to use the international haned to us by others.

I will be a speaker at the Belona seminar in Belgium next week (www.belona.be/congres)myself. Maybe I will just send you my presentation later on. And off course provide some translation.