Tijdens de vierde What's next boomer business summit in Chicago afgelopen maandag en dinsdag werden de vijf grootste babyboomermarketingtrends gepresenteerd. Deze zijn aangedragen door en gebaseerd op onderzoek, analyse, en advies van een aantal gerenommeerde namen in het vak.
- Gail Sheehy, auteur van Passages and Sex and the Seasoned Woman: Pursuing the Passionate Life;
- Steve French, Managing Partner van The Natural Marketing Institute (NMI);
- Myrna Blyth, oprichtster van MORE magazine en auteur van de New York Times best seller Spin Sisters en het binnenkort te publiceren How to Raise an American;
- Carol Orsborn, mede-eigenaresse van FH Boom co-auteur van BOOM: Marketing to the Ultimate Power Consumer – the Baby Boomer Woman ;
- en Sandra Timmermann, directeur van het MetLife Mature Market Institute
Wat een lijst. Ik was in eerste instantie onder de indruk. Deze mensen hebben door jarenlange ervaring genoeg kennis in huis om tot interessante voorspellingen te kunnen komen. Interessant, dat zijn zeker. Maar vernieuwend of verrassend, nee. De meest rustgevende gedachte achter babyboomermarketing is het feit dat de belangrijkste globale trends voor de komende jaren redelijk stabiel zijn:
- Werk & Management: bedrijven zullen de komende jaren stevige veranderingen in hun management moeten doorvoeren om de babyboomers en hun kennis te kunnen behouden. Die verandering is al zichtbaar. Veel bedrijven zien in dat met het afvloeien van (pensioengerechtigde of uitgerangeerde) boomers veel kennis verloren gaat. Terwijl deze boomers vaak nog energiek, flexibel en bekwaam genoeg zijn om enkele jaren aan te blijven. Mijns inziens heeft ABN Amro een aantal jaar geleden die fout gemaakt door een groot deel van het (verouderde) middenkader met een gouden handdruk naar huis te sturen.
- Producten & diensten: logischerwijs ontstaat er nu een breed scala aan producten en diensten dat wordt aangeboden voor babyboomers. Het begon met ouderenreizen en breidt zich gestaag uit. Dit kan gaan om reeds bestaande producten of om producten die voorheen voor jongeren waren bedoeld. Het gaat hier niet alleen om zorg en wellness producten en diensten, maar bijvoorbeeld ook om artikelen die voorheen bij de vooroorlogse generatie nog taboe waren. Lingerie voor oudere vrouwen bijvoorbeeld. De mogelijkheden en kansen lijken eindeloos.
- Schoonheid & Zelfbeeld: ouder worden is niet erg meer. Waar vroeger vrouwen en mannen bij het ouder worden krampachtig probeerden ouderdom te verbergen, is dat nu juist sexy. Dove bewijst dat met haar pro-age campagne. De vrouw is ook na haar vijftigste nog mooi, misschien wel mooier dan ooit. Het ideaalbeeld van schoonheid verandert.
- Politieke invloed: deze trend is mijns inziens vooral in de VS erg zichtbaar met het oog op de verkiezingen in 2008. Maar ook in ons land is de invloed van babyboomers in de politiek zeer groot. Vrijwel het gehele huidige kabinet varieert in leeftijd van 42 tot 60 en bestaat dus geheel uit babyboomers.
- Pensionering: babyboomers gaan niet alleen langer werken, maar hebben na hun werkend leven ook nog eens meer te besteden. Zij gaan niet achter de geraniums, maar reizen, een nieuw bedrijf beginnen of vrijwilligerswerk doen. Er ontstaat een economie die gerund wordt door vijftig plussers.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten