04 juni 2007

Looprekjes bestormen de hitparade

De headline op Nu.nl luidt vandaag niet anders. Eerder postte ik hier een video van de Britse band The Zimmers, met een cover van The Who's 'My generation'. Saillant detail: de band is bij elkaar 3000 jaar oud en bestaat volledig uit hoogbejaarden.

Nu.nl schrijft het volgende:

LONDEN - Een popgroep van Britse bejaarden bestormt de Britse hitparades. De seniorenband The Zimmers scoort met een coverversie van My Generation van The Who. Britse media spreken over Zimmermania.
Leadzanger van de 40-koppige groep is Alf Carretta, met zijn negentig jaar een van de jonge broekjes van de band. Bij elkaar zijn de leden 3000 jaar. Oudste zanger is de 100-jarige Buster Martin. De video van het lied op internet werd al ruim 2,3 miljoen keer bekeken. The Zimmers zijn genoemd naar het Engelse woord voor een looprekje. De groep is bedacht door een documentairemaker die werd geconfronteerd met vereenzaamde ouderen.

En voor de liefhebbers nogmaals het filmpje:

1 opmerking:

years zei

@arjan, de afgelopen jaren organiseerde de Halloacademie, een van de betere creatieve opleidingen, ieder jaar de Week van de Beweging. Met als opdracht aan de studenten: verzin nieuwe manieren om de consument in beweging te zetten. De donorshow van afgelopen weekend bij BNN zou een goed voorbeeld zijn. Maar, zoals Hallo-docent Wim Michels wel een zei:" het kan ook een toneelstuk zijn. Of een roze strik.
Of: "probably the oldest rock band in the world".
The Zimmers is een idee van de Britse BBC documentairemaker Tim Samuels. Om op zo'n manier aandacht te vragen voor het sociale isolement waarin veel ouderen verkeren in met name de bejaardentehuizen. De leden van de band kennen elkaar ook uit het tehuis. Voor zangeres Joan Bennet was het bijvoorbeeld haar eerste tripje uit huis in drie jaar. Het nummer werd geproduceerd door Mike Hedges, ook bekend van U2, Didoi en The Cure en opgenomen in de broemde Abbey Road studio's.. En slaagde de opzet? Dacht het wel: de eerste weken kreeg het al miljoenen hits op You-tube. En aansluitend media-interviews in meer dan 50 landen. Tja, probeer dat maar eens met een advertentiecampagne...
@Gerard