17 januari 2008

10 toekomstvisies over sociale netwerksites

Ik heb hier vorig jaar erg veel geschreven over social networking. Met name natuurlijk over sociale netwerken die speciaal voor oudere doelgroepen zijn en worden gemaakt. De vergelijking met paddestoelen gaat nog steeds op. En natuurlijk sprak ik uitvoerig over het reilen en zeilen van het bekendste voorbeeld Eons.com.

Ik geloof zeker nog in de kracht van online sociale netwerken. En mijn eerdere voorspelling (begin 2007) dat door de grote groei in 2008 niemand het meer zou doen gaat volgens mij niet helemaal op. Misschien in landen om ons heen, maar niet hier. Ik denk juist dat in 2008 ook de Nederlandse ouderen massaal gaan zwichten. Dat is inmiddels al zichtbaar aan de ontwikkeling en groei van bestaande online netwerken zoals Vijftigplusser.nl, maar ook aan de gestage groei van de bezoekersaantallen van PlusOnline.

Ik heb alleen nog steeds mijn twijfels bij de insteek die velen kiezen en zullen gaan kiezen om die oudere doelgroepen aan het netwerken te krijgen. Maar goed, die discussie zal ik hier niet nog een keer gaan voeren. Dit bericht heeft een andere insteek. Zojuist kreeg ik van Trafficmedia deze 10 toekomstvisies op social networking in mijn digitale brievenbus. Een interessante checklist voor 2008. Ik heb hem hier en daar aangevuld met wat recente cases of andere informatie.
  1. De online bevolking zal tot 2009 wereldwijd blijven groeien. Alleen al de doelgroep 35-54 gaat volgens onderzoek van Ernst & Young een flinke duit in het zakje doen.
  2. Mobiele- en niche netwerken zullen steeds populairder worden. Mensen zullen het leuk blijven vinden om bij een community te horen, ook als MySpace te druk wordt. Mobiele netwerken en niche netwerken bieden hiervoor mogelijkheden. Hyves speelt hier nu al handig op in door mobiele Hyves aan te bieden.
  3. Real-time wordt steeds echter. Denk maar aan het grote succes van Twitter, ondanks alle kritieken. De eerste berichten van Joran en het glas wijn kwamen via Twitter.
  4. Diepte in profielen is achterhaald. Hoeveel uitgebreide profielen heeft u nodig? Beantwoord een stuk of vier vragen, upload een foto en go. Andere gebruikers kunnen uw profiel verrijken door middel van tags. Daarnaast zien we ook dat veel mensen één echt profiel aanmaken dat alle nonsense naar de achtergrond verdrijft. Bijvoorbeeld via Realmee.com.
  5. Door voice en video blijven mensen verbonden. Met het groeiende gebruik van breedband en webcams zal dit fenomeen steeds sterker worden. MySpace heeft al een deal gesloten met Skype om voice te implementeren in de community.
  6. Merknetwerken zullen volledig worden geïntegreerd. Merken die sociale aspecten in hun websites verwerken, zoals fora en chat, zijn hot.
  7. Yahoo zal social networking gebruiken om Google neer te halen. Yahoo zal in 2008 alle sociale functies die momenteel beschikbaar zijn, integreren met het Yahoo Mail systeem.
  8. Virtuele communities blijven problematisch voor adverteerders. Veel bedrijven denken het te kunnen maken door simpelweg een shop te openen in SecondLife of een andere virtuele wereld en te hopen op het beste, maar dit is lang niet genoeg om response te genereren. Hetzelfde geldt overigens voor mediabureaus die bijna blind op Hyves adverteren zonder andere kanalen aan te boren.
  9. Waar oude media goed in zijn, het creëren van content, zal hen uiteindelijk voordeel op leveren in nieuwe media. Veel sociale netwerksites ontbreekt het nog aan professionele content. Traditionele media als kranten kunnen hier uitstekend op inspelen en een voordeel behalen. Goede content verspreidt zich snel. En het onderscheid met zoveel sociale netwerken zal moeten worden gemaakt door die goede content.
  10. Gebruikers zullen van het Web hun eigen sociale netwerk maken. Misschien is 2008 hiervoor te hoog gegrepen, maar er zijn reeds tools ontwikkeld die hier een bijdrage in leveren. coComment bijvoorbeeld, geeft gebruikers de mogelijkheid alles wat mensen online zeggen te volgen en te delen.
Ik ben heel benieuwd hoe de ouderencommunities het gaan doen in 2008.

Geen opmerkingen: