30 januari 2008

De babyboomer bestaat niet meer! Leve de anadiggies?

Dat die niet meer bestaat roep ik al 3 jaar. En eindelijk ziet marketing Nederland dat ook. Het alom bekende Marketingonline publiceerde het onderstaande artikel over babyboomers in Nederland. De nieuwe term waar de auteur van het artikel mee komt roept bij mij vraagtekens op en werkt licht op de lachspieren. Die gaan we toch niet echt gebruiken? Deze staat wat mij betreft in dezelfde lijn als de titel van dit weblog. Mokka (mondige ouderen, kapitaalkrachtig en actief). Ook een volledig achterhaalde term. Youngtimers van Years is de enige die wat mij betreft lekker bekt.

Nostalgie met mate is een credo waar ik wel volledig in meega. En ook het gevoel van 'moeten meekomen met de samenleving' is iets dat uit onze projecten duidelijk naar voren komt. Wel willen meedoen, maar soms niet kunnen.

Hier het artikel van Marketingonline:

"Het is hoog tijd dat de generatie die tussen 1946 en 1964 geboren is van een nieuw, specifieker label wordt voorzien.Vergeet ‘babyboomers’. Die term is helemaal niet handig voor marketeers, want hij verklaart niets van wat deze groep consumenten zo uniek maakt. Laten we het voortaan liever hebben over 'anadiggies'. Dat etiket geeft aan dat het om een generatie gaat die groot is geworden in een analoge wereld en nu moet zien te overleven in het digitale tijdperk. Anadiggies leven in een wankel evenwicht: ze moeten zich staande zien te houden te midden van technologische ontwikkelingen die hen soms dreigen te overweldigen. Tegelijkertijd willen ze niet als ouderwetse idioten worden beschouwd die het moderne leven niet meer kunnen bijbenen. Daarom is 'nostalgie met mate' dé manier om deze groep aan te spreken. Denk aan het geluid van een piepende modem. Denk aan het gevoel van geperforeerd printerpapier dat je zelf afscheurt. Zulke oude vertrouwde dingen bieden een rustpunt in de onvermijdelijk snel veranderende wereld."

Ook Geenstijl heeft het artikel op Marketingonline ontdekt, maar spreekt liever over mazzelende uitvreters. Ach...

1 opmerking:

Herbert Driessen zei

@ Arjan,

de belangrijkste fout die door de bedenkers van de term Anadiggies wordt gemaakt is dat ze willen spreken over een generatie van Anadiggies. Geboren tussen 1946 en 1964. Dat is, zoals we weten, een veel te grote tijdspanne om nog van een generatie te kunnen spreken. De mens geboren in 1946 herkent zich bijna niet in die van 1964. Babyboomer, Anadiggie of Youngtimer; ze vormen dus geen generatie, maar hooguit een groep/segment met dezelfde kenmerken of attituden of interesses. Daarom spreek ik zelf liever van segmentatiemarketing naar ouderen, dan van babyboomermarketing. Om van Anadiggie-marketing maar helemaal te zwijgen.

p.s; wanneer ga je dan de naam van dit blog veranderen? ;-)

Herbert Driessen
www.rijp.info