Ik zeg het steeds vaker, wellicht ten overvloede, maar helaas is het toch echt zo; in Amerika lopen de ouderenmarketeers net een paar stappen harder dan hier in Nederland en in de rest van Europa. Want, wat weten we nu hier nu eigenlijk van de groeiende ouderenpopulatie? We denken vaak dat we met open deuren als "ze hebben geld", "ze willen mooie dingen", "hun vrijheid is een groot goed" und so weiter dat we weten hoe we de doelgroep moeten gaan benaderen. Denken te weten, want om dat te kunnen doen moet je de doelgroep goed kennen.
Daarbij is het natuurlijk belangrijk dat je de beschikking hebt over kennis. Feitenkennis, kennis van de doelgroep en kennis van marketing. Kennis over de doelgroep kun je natuurlijk zelf verzamelen. Er is immers nog veel onderzoek te verrichten. Maar voor sommige zaken zou ik toch de bestaande kennisbronnen eens raadplegen. In Nederland is natuurlijk in de loop der tijd heus wel wat onderzoek verricht. Het 50 plus expertisecentrum publiceerde inmiddels twee onderzoeken en ook Motivaction doet geregeld onderzoek.
Maar als je echt data wilt over miljoenen 50 plussers, ga dan eens naar Ageline. Harde data weliswaar, want Ageline is een zeer uitgebreide database van de stichting AARP, een Amerikaanse verzekeraar, met tijdschriftartikelen over ouder worden in het algemeen en senioren als bevolkingsgroep in het bijzonder. Deze database zal lang niet voor iedereen interessant zijn maar kan goed van pas komen bij onderzoek naar de immer uitdijende groep vijftigplussers. Juist omdat deze bevolkingsgroep zo hard groeit, zal de behoefte aan informatie over deze groep ook toenemen.
Met dank aan Floris Spin voor de tip, via ZBDigitaal.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten