Als ouderenmarketeer moet je natuurlijk wel weten hoe je doelgroep denkt, voelt, doet en leeft, maar vooral heeft geleefd. De jaren ’60 zijn bepalend geweest voor de vorming van het waardenpatroon waarop deze doelgroep van youngtimers en babyboomers hun keuzes maakt. Consumentengedrag is te voorspellen op basis van deze vastliggende waarden. Dit patroon wordt ruwweg tussen het 15e en 25e levensjaar gevormd. Voor hen dus tijdens het luisteren naar de Beatles, het zien van de eerste modeontwerpen van Frans Molenaar, de protesten tegen de Vietnam oorlog, ‘I had a dream’ van Martin Luther King in ’63, de eerste man op de maan in ’69, hair peace bed peace, de verkiezingsoverwinning van D’66 in ’67, de Nieuwe realisten, de Rolling Stones in het Kurhaus, de schilderijen van Warhol, de foto’s van van den Elsken en de eerste Puchjes en Solexen.
De tentoonstelling viel me in dat opzicht een beetje tegen. Met woorden kun je er een fantastisch beleving van maken, maar behalve de geijkte foto’s, plaatjes en beelden was er weinig echt vernieuwend aan. Misschien logisch, die tijd is geweest en de belangrijke gebeurtenissen uit het verleden veranderen niet meer. Ik had het wel leuk gevonden als men wat andere invalshoeken had gezocht.
Hier wat impressies:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten