24 april 2007

Nog een blije doos

Er waren er al een paar. Deze van Boxvitaal en die andere van onze zuiderburen van Belona. Het blijkt toch een populaire marketingtruc, getuige dit zojuist geplaatste bericht op Marketingfacts.

"Naast de blije doos, Box for Two en de Secretaressebox is er nu ook een doos voor vijftigers; de Abraham/Sarahbox. Dit gratis cadeau kan iedere Nederlander op of rond zijn vijftigste verjaardag ontvangen. De box is gevuld met geschenken en aanbiedingen. Op de website www.stichtingslim.nl kunnen mensen voor zichzelf of voor een ander die vijftig wordt een Abraham- of Sarahbox aanvragen. De eerste boxen worden in juli verspreid. Vooraf heeft initiatiefnemer Brand Support Services de doelgroep uitvoerig onder de loep genomen. Ze hebben een representatieve groep Nederlanders ondervraagd die het afgelopen halfjaar 50 jaar werd of dat het komende halfjaar gaat worden. Hieruit blijkt dat vijftigers in de kracht van hun leven zijn. Zij zien hun vijftigste verjaardag als één van de paar belangrijke mijlpalen in je leven. Ze vieren hun vijftigste verjaardag dan ook uitgebreid.
Interessant is het community-concept dat Stichting SLIM (Selectief Leeftijd Inspiratie Medium) aan de boxen koppelt. Ontvangers van de Abraham- of Sarahbox kunnen zich aansluiten bij dit platform voor leeftijdgenoten. Stichting SLIM wil mensen van dezelfde leeftijd met elkaar in contact brengen, omdat ze meer met elkaar gemeen hebben dan alleen hun leeftijd. Vijftigers voelen zich jong en gezond en hebben meer tijd en financiële middelen voor vakanties, hobby’s en andere activiteiten. Lode Broekman schreef begin dit jaar op Marketingfacts over het stijgende aantal ‘silver surfers’ naar aanleiding van een onderzoek van Deloitte. De grootste financieel-zakelijke dienstverlener van Nederland verwacht dat het aantal sociaal netwerkende vijftigplussers dit jaar zal oplopen van 1 naar 20 miljoen. Resultlog meldde vorige week al over de Abraham/Sarahbox. Uit de reacties blijkt dat de meningen over de kans van slagen verdeeld zijn, net als over de keuze voor de naam. De naam zou verkeerde associaties oproepen: oubollig en saai. En dat terwijl de vijftigers van tegenwoordig juist jong en dynamisch zijn. Uit het onderzoek van Brand Support Services blijkt echter dat Abraham en Sarah geen negatieve gevoelens oproepen bij de doelgroep en niet als oubollig en achterhaald worden gezien. Persoonlijk vind ik het een slim concept. Veel marketeers zijn op zoek naar mogelijkheden om op het juiste moment en via het juiste kanaal hun boodschap over te brengen. En wat is een beter en persoonlijker moment dan hun eigen verjaardag? Bovendien ervaren mensen die vijftig worden dit als een bijzonder moment en vieren zij hun vijftigste verjaardag uitgebreid. Zo’n box past daar wat mij betreft prima bij. "

Geen opmerkingen: