12 oktober 2006

Laat leeftijd het maar bepalen

Waar we als seniorenmarketeers al jaren ons best doen om leeftijd een minder grote rol te laten spelen, maar juist levensgebeurtenissen aan te grijpen om de gigantische seniorendoelgroep te segmenteren, gaat Forrester weer een stapje terug. Volgens onderzoek van Forrester is zoekgedrag op het internet voor veel gebruikers hetzelfde. Men toets het zoekwoord in en vindt als het goed is datgene dat men wil vinden. Daarna is het internetzoekgedrag voor verschillende leeftijdsgroepen totaal verschillend. Het gaat hier om koopzoekgedrag. Leeftijd en het behoren tot een generatie speelt volgens Forrester een grote rol bij de manier waarop men zicht buiten zoekmachines om gedraagt op het internet.
  • Gen Y, leeftijd 18 tot 26, gaat vooral af op mond op mond reclame door vrienden en op links van blogs. Geenstijl.nl is bijvoorbeeld zo'n blog. Zij klikken meer dan andere generaties op banners
  • Gen Xers, naast actief zoekers, ook het beste te bereiken met 'pass along' media zoals mond op mondreclame en e-mail.
  • Jonge babyboomers (42-50 jaar) en oude babyboomers (51-60 jaar) zijn gek op gedrukte media en bezoeken vooral sites die ze in folders, tijdschriften en kranten of op productverpakkingen vinden. Ongeveer 30 procent van de babyboomers zegt sites te bezoeken waarvan ze op het nieuws hebben gehoord.
  • Senioren besteden de minste tijd aan media. Tijd die ze besteden gaat vooral naar kranten en tijdschriften. Als ze iets op internet doen dan typen ze vooral direct een URL in waar ze van hebben gehoord via familie of vrienden.

Geen opmerkingen: