07 oktober 2006

Dove heeft het tenminste wel begrepen


"Al veel te lang wordt schoonheid bepaald door smal gedefinieerde stereotypen. Het wordt tijd om daar verandering in te brengen. En wij het daar mee eens. Want wij geloeven dat echte schoonheid vele vormen, maten en leeftijden heeft." Dove raakt met deze slogan van haar nieuwste campagne de spijker op de kop. Dove brengt de echte vrouw in beeld in al haar facetten. Reclames worden niet meer gesierd door de perfecte slanke vrouw, maar door de normale vrouw. 'Tijd voor echte schoonheid' noemt Dove het. De doelstelling van de campagne is het veranderen van de huidige situatie in een breder, gezonder en meer democratisch idee van schoonheid waar alle vrouwen zich elke dag mee kunnen identificeren en van kunnen genieten. Hoewel Dove niet de enige is met een dergelijke campagne (DiMassimo Brand Advertising in New York kwam al eens met de pay-off "If you want my money, stop showing me pictures of my daughter in underwear"), is de manier van aanpak vrij uniek. Vooral de vrouw op leeftijd is gevoelig voor volwassen communicatie die haar respecteert om wie ze is.


De campagne bestaat uit de volgende initiatieven:


  • Het opzetten van een wereldwijd academisch onderzoek naar de relatie van vrouwen met schoonheid en de invloed daarvan op hun geluk en welzijn.

  • Een forum voor vrouwen om een dialoog op gang te brengen en te praten over de definitie en criteria van schoonheid in onze maatschappij.

  • Reclames die maatschappij en de vrouwen aanzetten om anders te gaan denken over wat mooi gevonden wordt.

  • Het opzetten van het Program for Aesthetics and Well Being aan Harvard University, met een beurs van Dove, dat de manier onderzoekt waarop we in de volkscultuur denken en praten over schoonheid en het effect dat dit heeft op het welzijn van vrouwen.

  • Het organiseren van Vergelijk Voorbij, vrouwelijke fotografen over schoonheid, een tentoonstelling van 67 vrouwelijke fotografen die de hele wereld aandoet met afbeeldingen van vrouwelijke schoonheid en laat zien dat de schoonheid veel meer omvangt dan stereotypen.

En Dove boekt succes. Zelfs Oprah Winfrey heeft de campagnes in haar talkshow besproken. Nu maar hopen dat de aanzet van Dove ertoe leidt dat ook de vrouw op leeftijd haar eigen schoonheid blijft waarderen en dat de jonge wulpse meisjes in cosmeticareclames plaats maken voor de vrouw voor wie ze zijn bedoeld.

Bron: Markethings

Geen opmerkingen: