10 oktober 2006

Babyboomers gedeeld door 6

Baby Boomers, binnen afzienbare tijd de grootste consumentendoelgroep in Nederland, bestaan uit zes groepen. Dat meldt Marketingonline. Focalyst publiceert jaarlijks de 'Focalyst View' waarin onderzoek naar 35.000 Amerikaanse babyboomers in de leeftijd van 42 tot 60 jaar wordt gedaan. Volgens het meest recente onderzoek van Focalyst kunnen consumenten van 42 jaar en ouder op basis van levenservaringen onderverdeeld worden in zes verschillende groepen. Focalyst is een samenwerkingsverband van AARP Services en onderzoeksbureau Kantar. De zes clusters zijn met name gebaseerd op levenservaring en niet op demografsche kenmerken. Focalyst propageert hiermee leeftijdsloze segmentatie, zoals bijvoorbeeld Wolfe en Snyder dat doen. De groepen op een rij:
  • Overstelpt en ongelukkig (25 procent van de respondenten, gemiddeld 62, gemiddeld inkomen 45,000 dollar): negatieve levenservaring wat betreft gezondheid, fitheid, educatie en financi├źn.
  • Actief en succesvol (24 procent, gemiddeld 53; gemiddeld inkomen 72,000 dollar): erg actief en veel bezig met uiterlijk - fysiek, kleding en persoonlijke verzorging – gemiddeld meer online.
  • Positief en verantwoordelijk (20 procent; gemiddeld 62; gemiddeld inkomen 51,000 dollar): bezig met goede doelen en het verbeteren van de wereld, waardeert vrije tijd en gezondheid en is prijsbewust.
  • Jan alleman (16 procent; gemiddeld 58; gemiddeld inkomen 72,000 dollar): positieve levenservaring, klust graag zelf aan het huis en aan de auto, niet modebewust, geinteresseerd in financiele zekerheid.
  • Rijk en voorbereid (14 procent; gemiddeld 63; gemiddeld inkomen 85,000 dollar): heeft pensioen geregeld, goed aangepast, heeft goede opleiding genoten en behoort tot de hoogste inkomensgroep. Vindt liefdadigheid belangrijk en persoonlijke ontwikkeling.-
  • Alleen en ziek. (2 procent; gemiddeld 71; gemiddeld inkomen 47,000 dollar): slechte gezondheid, slechte eetgewoontes, heeft hulp aan huis, is bang om een last voor anderen te zijn.

Geen opmerkingen: