28 april 2008

U@50: een verloren generatie



Op het eerste gezicht heeft 'jongerenmarketing' niets met 'ouderenmarketing' te maken. Behalve dat het beide om doelgroepmarketing gaat. Totdat je jongeren vraagt zich voor te stellen hoe zij in het leven staan als ze 50 zijn. Een goede oefening die ik zelf ook weleens doe met marketeers. Wat is de belevingswereld van iemand of jijzelf als je 50 bent?

Herbert Driessen van Rijp attendeerde me op dit filmpje. Geïnspireerd door het Argentijse politieke pamflet 'The Truth' maakte de Amerikaanse student Jonathan Reed dit tekstuele filmpje over de 'Lost Generation'. Hij won er de tweede prijs mee in de 'U@50'-videowedstrijd van AARP. Deze Amerikaanse belangenvereniging voor senioren riep jongvolwassenen op om aan te geven hoe ze hun leven zien als ze 50 zijn - "to encourage intergenerational dialogue enabling young people to speak their minds".

De beelden lijken op het eerste gezicht misschien niet zo interessant, maar blijf kijken - halverwege wordt de clue duidelijk. Erg goed gedaan en een terechte prijswinnaar.

Geen opmerkingen: