28 april 2008

Ouderenmarketing door een andere bril

Marketing gericht op ouderen moet niet te oud, te bloot of te open zijn. Dit blijkt uit het afstudeerproject van Bertien Koopman aan de Universiteit Twente. Zij onderzocht het begrip seniorenmarketing vanuit ruim 90 wetenschappelijke theorieën. Een paar leuke inzichten, maar ook veel 'me too' conclusies. Volgens Koopman voelen ouderen zich gemiddeld tien tot vijftien jaar jonger dan ze in werkelijkheid zijn. Dat wisten we natuurlijk al. Pas wanneer ze tegen de tachtig lopen worden ze trots op hun leeftijd. En dan komt ook, onderzocht ik ooit zelf, het besef dat men écht oud is. Dat het leven eindig is.

Tot die tijd willen ouderen niet ingedeeld worden in speciale doelgroepen. Vooral van die conclusie wordt ik enthousiast. Er bestaan namelijk geen 50 plussers, zeg ik altijd. En dus ook geen beurzen voor 50 plussers en media voor 50 plussers. Onzin, mensen zijn gewoon burger, consument, patiënt en toevallig ouder dan 50. En in die levensfase veranderen bepaalde behoeften of komen er nieuwe behoeften bij.

Ook vinden ouderen dat oude naakte lijven niet in beeld gebracht hoeven te worden. Dat spreekt de Dove theorie enigzins tegen, maar is wel te begrijpen. Er is ook een aspect 'fatsoen' dat om de hoek komt kijken. En Dove dringt het wel erg op met haar ‘pro-age’ campagne. Waarom ‘moeten’ we dat mooi vinden?

Koopman heeft op basis van haar onderzoek enkele waardevolle tips voor marketeers. Zo moeten voor campagnes modellen en acteurs gebruikt worden die zeker tien jaar jonger zijn dan de doelgroep. Dat heeft te maken met het feit dat ouderen niet in speciale doelgroepen geplaatst willen worden. En, weet ik dan weer, omdat het aspiratieniveau van een oudere altijd jonger, beter, sneller of hoger is dan het eigen niveau. Verder is het beter om ouderen in de ochtend te informeren omdat ze dan meer informatie opnemen. Dat geldt voor iedere consument. De rest van de dag is juist geschikt om via beelden sfeer en emotie op te roepen. Naakt lokt ouderen niet omdat het de aftakeling in beeld brengt. Ook leven ouderen meer in het nu. Zo eten ze lekkere dingen eerst op, terwijl jongeren het lekkerste tot het laatst bewaren.

Wat ik zelf vooral aan marketeers zou willen meegeven. Bedenk voor je je richt op oudere consumenten hoe die er volgens jou uitzien. Nog al te vaak zien we de ‘rollator’ of ‘comfortstoel’ advertenties opduiken met goedlachse zonnebankbruine vijftigers en zestigers. Daarmee zal geen enkele oudere zich kunnen identificeren. Visualiseren dus. En gebruik maken van modelklanten of persona. Wees realistisch.

Maar bovenal, gewoon doen. Laten we eindelijk eens iets maken in plaats van nog meer onderzoeken.

Succes!

1 opmerking:

Marco zei

Leuk artikel Arjan!

Als mede blogkermis exploitant kwam ik even bij jullie rondkijken.

Onderzoek kan heel erg nuttig zijn, maar er mag wel een gezonde balans zijn tussen onderzoeken en doen.

Onderzoek leidt tot informatie en inzicht, en dit leidt weer tot de juiste acties. Dus als we als marketeer er zelf maar in geloven, dan heeft onderzoek zin.

Hartelijke groet,
Marco Bouman