Lazen we deze week nog dat er een reclamebureau gericht op 50 plussers komt, nu is het 50 plus expertisecentrum de hoofdrolspeler in het nieuws van de dag. Deze instantie komt met de eerste 50 Plus Expertise Award. Op Marketingfacts schreef ik er vanmorgen het volgende over:
De genomineerden voor de 50+ Expertise Award, de prijs voor de reclame-uiting die het best aansluit bij de belevingswereld van 50+ers, zijn bekend. De award is een initiatief van het 50+ Expertisecentrum. Zij voerde in samenwerking met bureau Veldkamp grootschalig marktonderzoek uit naar de elementen die 50 plussers wel en niet waarderen in reclame-uitingen. Op basis van dit onderzoek en het oordeel van een deskundige vakjury zijn vijf finalisten overgebleven: Hertog IJs (Unilever), Transavia.com (Transavia), Calvé Mayonaise (Unilever), Triodos Bank (Triodos Bank) en Nivea Vital (Beiersdorf Nederland). De vijf genomineerde advertenties scoren volgens de vakjury hoog op factoren als echtheid, inhaken op persoonlijke situaties, herkenbaarheid, humor en goede smaak; elementen waar 50+ers een goed gevoel bij krijgen."De vakjury bestaat uit juryvoorzitter Chris Fentener van Vlissingen (NCRV) en de juryleden Mary Hoogerbrugge (FHV BBDO), Nico Hilhorst (M2Media), Carl Rohde (Signs of the Time) en Rob van Vuure (Sanoma Uitgevers).
Het 50 plus expetisecentrum is een initiatief van de NCRV, tijdschrift ZIN en omroepblad de NCRV Gids. Drie ervaren organisaties die zich dagelijks richten op de 50+ doelgroep. Belangrijkste doelstelling van het 50+ Expertisecentrum is het emanciperen van deze doelgroep en het beschikbaar maken van kennis over 50+ers voor redacties, marketeers, overheden, non-profitorganisaties, mediabureaus en adverteerders. De 50+ Expertise Award zal op 7 december (tot 18:30 uur, dus voor aanvang van de Marketingfactsborrel) tijdens het 50+ event worden uitgereikt. Tijdens dit evenement worden tevens de onderzoeksresultaten van het '50+: speciale communicatie een must?´ onderzoek gepresenteerd. Uit dit onderzoek blijkt onder andere dat bij communicatie gericht op 50 plussers een enthousiasmerende boodschap en humor goed werken. Daarnaast geeft de 50+er aan zich te willen herkennen in een uiting. Men wil geen bekende Nederlanders zien, maar 'gewone' mensen die een afspiegeling zijn van de maatschappij. Ook vaagheden worden niet gewaardeerd. Reclame moet snel te begrijpen en informatief zijn, en bij voorkeur het product tonen.De tijdens het event aanwezige marketingprofessionals bepalen uiteindelijk wie van de vijf kanshebbers de winnaar wordt. De winnaar ontvangt tijdens dit event de eerste 50+ Expertise Award uit uit handen van juryvoorzitter Fentener van Vlissingen. De presentatie is in handen van Sjors Fröhlich
Het onderzoek naar de reclamebeleving van 50+ers volgt op het onderzoek ´50+: hoezo homogeen?´, dat begin 2006 is uitgevoerd. Dit leverde vijf typologieën 50+ers op.
28 november 2006
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten