10 december 2009

Babyboomers omarmen technologie


Volgend jaar is eenderde van de bevolking van de USA ouder dan 50 jaar en zullen zij vermoedelijk 1 miljard dollar meer besteden dan de jongere volwassenen. Daar komt bij dat de 50-plussers van alle leeftijdsgroepen wereldwijd de grootste bereidheid tonen om elektronische producten aan te schaffen. Met dit in het achterhoofd zijn de grootste ouderenorganisatie ter wereld, de AARP en Microsoft een bijzonder kwalitatief onderzoek gestart naar de mening van zo’n 60 mensen tussen de 50 en 60 jaar over technologie.

Een samenwerking tussen de AARP en Microsoft geeft niet veel nieuwe maar wel interessante bevestigende resultaten voor productontwerpers en marketeers.
Volgens één van de onderzoekers was de meest verrassende uitkomst de bereidheid van babyboomers om nieuwe technologieën te omarmen. Ondanks het feit dat het reeds ook in kwantitatieve onderzoeken en experimenten aangetoond is, kan deze boodschap wat mij betreft niet vaak genoeg herhaald worden. Zo zagen we in Nederland bijvoorbeeld al dat senioren de OV-Chipkaart en de zelfscanners van supermarkten het meest intensief gebruiken.

Volgens de onderzoek zullen dezelfde babyboomers ook de drijvende kracht achter de technologische innovaties in de zorg worden. Zo gebruikten ze al veel online services om te communiceren met artsen en hun eigen medische dossiers in te kijken. De behoefte om de eigen medische informatie te managen groeit alleen maar verder met het ouder worden van het lichaam. Een veel gehoorde klacht was de overvloed aan features op nieuwe producten. Ze willen graag internet, radio, spelletjes op hun telefoons maar het moet niet overdone zijn

Het zijn net mensen, maar dan met besteedbaar inkomen en behoefte aan passende marketing & communicatie.

Geen opmerkingen: