11 januari 2007

Senioren en social networking

Eerder deze week verscheen op Marketingfacts van de hand van Lode Broekman een aardig stuk over senioren en social networking. Leuk te lezen over social networking. Jammer dat de voorbeelden die worden aangehaald niet tot de verbeelding spreken.

Uit een nog niet verschenen rapport van Deloitte (zodra ik het heb zal er meer over bloggen) blijkt dat globaal beschouwd momenteel slechts 1 miljoen van de 215 miljoen social networkers ouder is dan 50 jaar. Maar dit zou zo maar op kunnen lopen tot 20 miljoen eind 2007. Ik geloof heilig in de ontwikkeling van social network communities gericht op oudere doelgroepen. Het kan niet anders dan een groot succes worden. Met eindeloze mogelijkheden.

Lode geeft een aantal voorbeelden van social networks gericht op ouderen. Over de definitie van social network is veel discussie mogelijk, maar in mijn ogen zijn niet alle genoemde voorbeelden ook daadwerkelijk voorbeelden. Ook als ik de definitie ruim neem. In mijn ogen is het met social networks gericht op senioren/babyboomers/vijftig plussers in Nederland nog triest gesteld. Seniorweb is geen community en veeleer een forum, Vijftigplusser staat als social network nog in de kinderschoenen, zo blijkt ook uit de reactie van Thijs van Halteren van Vijftigplusser. En ik vrees dat Hyves en MySpace die rol ook niet op zich gaan nemen. Die hebben met de huidige bezoekersaantallen en leden al hun handen vol.

De internationale voorbeelden Eons, Thirdage en 50something spreken meer tot de verbeelding . Eons is een fantastisch voorbeeld als het gaat om het succesvol benaderen van 50 plussers. Een mooie manier om de trends van internetgebruik door ouderen in kaart te brengen. Het aanmaken van een Eons profiel is net zo makkelijk als het Hyves profiel. Kinderlijk eenvoudig. Thirdage is mijns inziens te vergelijken met hoe Vijftigplusser nu is. Er is een site, met veel informatie, mogelijkheid tot bloggen en reageren, maar het aanmaken van een eigen profiel met foto's en vrienden zoals dat bij social networks gebruikelijk is, ontbreekt. Potentie dus, maar nog niet uitgewerkt. 50something is wel weer een leuk voorbeeld van een social network.

Mijn persoonlijke favoriet (naast Eons) is zonder twijfel SecondPrime . Ziet er mooi uit, heeft tal van functionaliteiten, is vergelijkbaar met Eons en kan volgens mij in vertaling zo op de Nederlandse babyboomers worden gericht.

En natuurlijk wacht ik nog steeds met smart op de lancering van MyDecide . Ik denk dat met name de babyboomers social networking pas echt gaan omarmen als ze het functioneel vinden. In 2006 deed ik onderzoek naar babyboomers als concsumentendoelgroep en één van de resultaten was dat deze generatie graag reclame zonder poespas ziet. Zo is het, dit kan het, daar kun je het kopen en het kost zoveel. Net als bij MyDecide. Het heeft primair als functie beslissingsprocessen te vergemakkelijken door meningen van vrienden, bekenden enzovoorts. Die poespas eromheen is leuk voor de liefhebber, maar niet noodzakelijk voor de functionaliteit.

Maar goed, weer een internationaal voorbeeld. Bij mijn weten zijn er op dit moment nog geen nieuw gelanceerde vergelijkbare Nederlandse initiatieven, maar ik kan me natuurlijk vergissen.

Geen opmerkingen: