21 december 2006

Modellenbureau voor volwassenen ouder dan 40

Dick attendeerde me vandaag op een nieuw Nederlands initiatief: Mature Models. Bij mijn weten het eerste modellenbureau dat zich exclusief richt op oudere modellen. De minimumleeftijd voor inschrijving bij dit bureau ligt op veertig jaar, de maximumleeftijd is 80 (of ouder). Het bureau is gevestigd in Rotterdam (gok ik aan de hand van het 010- nummer). Meer informatie kan ik op dit moment niet vinden.

Misschien wil iemand van Mature Models hierop reageren?

Update 25 januari: Het bureau is inderdaad gevestigd in Rotterdam. Een reactie en beschrijving volgen binnenkort.

19 december 2006

Vergrijzing over dertig jaar op hoogtepunt

Nu.nl bevestigt vandaag wederom dat de vergrijzing van Nederland erger is dan veel mensen vermoeden. Het aantal ouderen groeit vooral sterk door de naoorlogse geboortegolf. Volgens het CBS zal tussen nu en 2038 het aantal 65-plussers toenemen van 2,4 naar 4,3 miljoen. Een kwart van de 17 miljoen Nederlanders is dan 65 jaar of ouder. De levensverwachting neemt sterker toe dan eerder verwacht. Het verwachte maximumaantal 65-plussers in 2038 is 200.000 hoger dan volgens de vorige prognose, twee jaar geleden.

16 december 2006

Greenbee.com gelanceerd

Het lijkt qua navigatie en lay-out een beetje op de Nederlandse sites die we kennen gericht op vijftig plussers: seniorweb en vijftigplusser.nl. Misschien ook wel een beetje op eons.com. Greenbee richt zich echter niet direct op plussers en spreekt dat zeker niet uit. Je mag echter wel concluderen dat het bedrijf achter Greenbee verdomd goed in de gaten heeft dat babyboomers een gigantisch marktpotentieel vormen. De onderwerpen die behandeld worden zullen de doelgroep sterk aanspreken:
  • Geld en verzekeringen
  • Reizen
  • Vrije tijd
  • Home services.
De site is een iniatief van de John Lewis Partnership, een grote keten van warenhuizen. Na het lezen van de scriptie van Saskia zie ik voor Nederlandse retailketens ook wel mogelijkheden. Met een aangepaste visie; eentje die denkt in oplossingen en niet in problemen, die ouderen in hun waarde laat en vooral geen kustmatige leeftijdsgrenzen trekt. Volgens mij heeft geen enkele keten in Nederland een dergelijke site met zo'n eenvoudige bediening en lay-out.

Wellicht krijgen we dan de vijftigers en zestigers in Nederland nog aan de Ipod. Met een goede gebruiksaanwijzing online en wellicht met gebruik van MyDecide.com als beslissingstool. Ik zie het allemaal al voor me; een online platform waar oudere gebruikers ervaringen uitwisselen en elkaar tips geven over gebruik van nieuwe media en andere hippe apparaten. Maar wel een platform waar het niet overduidelijk is dat daar ouderen komen. Het moet dus ook voor jongeren toegankelijk blijven. Misschien een mission impossible. Ik zie ook wel dat zo'n site gaat lijken op de Consumentenbond. Ergens moet een tussenweg te vinden zijn. Suggesties?

50 Plus Bios...?

Ik weet dat ik zelf ook vaak 50 plus gebruik. En eigenlijk zou ik dat consequent niet moeten doen. Normaal gesproken krijg ik namelijk direct de rillingen als iemand de kunstmatige 50 grens aanbrengt. Als blogger neem ik het over omdat dat nu eenmaal is hoe men het omschrijft, hoe ongelukkig dat soms ook gekozen is. En alle auteurs waar ik vaak naar verwijs doen het ook. Zelfs de aanhangers van age neutrality. (zij het met een knipoog)

Zo ontdek ik vandaag dat Pathé al jarenlang de 50 plus bios aanbiedt. Logisch, 's middags gaat er niemand naar de film. Door je te richten op een groep consumenten die 's middags de tijd heeft krijg je misschien meer klanten. Maar niet iedere 50 plusser heeft daar tijd voor. Doorgaans zullen dit mensen van boven de 60 of 65 zijn. Films in de middag, in alle rust. Maar net als bij 50 plus reizen, 50 plus korting, 50 plus aanbiedingen, 50plusser.nl, 50 plus magazine, 50 plus weet-ik-wat-nog-meer......waarom moet ik vijftig zijn om daar naartoe te gaan? De meeste vijftigers werken nog en zitten gewoon in de avondvoorstelling. Waarom niet 46 of 23? De films die ze draaien vind ik ook leuk. 's Middags rustig naar de bioscoop vind ik misschien ook wel een goed idee. Noem het voor mijn part 'rustige filmmiddag' of iets dergelijks. "Heeft u 's middags zin in een film, kom gerust eens langs, we hebben voor u een speciaal middagaanbod"

Ouderen lang niet zo vitaal als vaak gedacht

En wij maar denken dat ouderen tegenwoordig een stuk vitaler zijn dan vroeger. Ouderen van nu zitten niet meer achter de geraniums, maar maken uitstapjes en zijn nog zeer actief. Volgens sociologe Marjolein Broese van Groenou van de Vrije Universiteit is niets minder waar. Zij stelt dat de sociale participatie weliswaar is verbeterd, maar dat ten opzichte van 1992 de gezondheid van gemiddeld is afgenomen. In 1992 en 2002 deed zij onderzoek onder 4000 senioren tussen 55 en 64 jaar oud. Zij presenteerde haar resultaten tijdens het symposium 15 jaar ouderenonderzoek LASA (Longitudinal Aging Study Amsterdam).

14 december 2006

60+ Shopping in kaart gebracht

Het nadeel van een druk bestaan is het eeuwige achter de feiten aanhollen. Als blogger kun je je dat eigenlijk niet permitteren. Het spijt me dan ook verschrikkelijk te moeten toegeven dat ik drie dagen nadat het bericht op Marketingonline verscheen de scriptie van Saskia (nota bene een studiegenoot) pas op het spoor kwam. Daarom plaats ik hier het bericht zoals dat op MarketingOnline verscheen. Ik heb ooit zelf een vergelijkbaar onderzoek gedaan naar retailkansen op de seniorenmarkt. De grens die Saskia legt is niet mijn keuze, ik ben van mening dat de hele generatie babyboomers in dergelijke onderzoeken moet worden opgenomen. Wellicht is de gekozen grens door de opdrachtgever bepaald. In ieder geval een goede scriptie van negentig pagina's, met in de bijlage een interessant overzicht van verschillende segmentatiemodellen die gebruikt kunnen worden. Zeker de moeite van het lezen waard.

----Bron: MarketingOnline----
De oudere consument is in drie groepen te verdelen. Detaillisten kunnen daarmee gericht inspelen op deze consumentengroep. Dat is een van de conclusies uit het afstudeeronderzoek ‘Winkelkeuzegedrag senior consumenten’.Saskia van Hilst MSc. studeerde onlangs af in Marketing Management aan de Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen van de Universiteit van Tilburg. Van Hilst vond tijdens haar onderzoek naar het winkelgedrag van oudere consumenten (60+}) drie consumentenprofielen:
Groep 1 stelt hoge en duidelijke eisen aan de te bezoeken winkels, zoals een passende imago en de aansluiting winkel/product.
Groep 2 prefereert gunstig gelegen winkels.
En groep 3 gaat voor ervaring en zekerheid bij de winkelkeuze. De groep oudere consumenten (60+) wordt steeds groter en zal in 2042 ongeveer 4 miljoen mensen bevatten (tegenover 2,3 miljoen in 2005). Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van Accent Grave, exploitant van de website www.shoppenopzondag.nl. De volledige scriptie en de appendices zijn digitaal beschikbaar op www.shoppenopzondag.nl, hoofdstuk ‘Stage of afstuderen?’ of op www.accentgrave.nl, hoofdstuk ‘De mensen’., met inachtneming van de regels voor copyright.

11 december 2006

Carol Osborn over BOOM (webcast)

Carol Osborn, auteur van het boek dat ik nog steeds aan het lezen ben; Boom, houdt morgenochtend (Amerikaanse tijd) een webcast. Ze gaat daarin de discussie aan over het grootste marktpotentieel in een vergrijzende samenleving; de doelgroep babyboomer vrouwen en de talloze kansen die deze biedt. Registreren is verplicht. En hou rekening met het tijdsverschil ;-)

---
Update: de volledige webcast is online te bekijken.

09 december 2006

Hoe zit het met Secondlife?

Ja, ik heb het er al eens eerder over gehad en er ook al vaker over nagedacht.... wat kunnen wij als seniorenmarketeers met SecondLife? Moeten wij net als ABN Amro en ING een virtuele vestiging openen? Is SecondLife de toekomst en de place to be? En gaat dat voldoende geld opleveren? Zijn er veel ouderen die gebruik maken of gaan maken van SecondLife? Op de Silver Economy Conference beweerde Mary Furlong van wel, maar ik vraag het me af. Daarbij vraag ik me ook altijd af of de ROI van investering in SecondLife hoger zal zijn dan die van print of traditionele media. Natuurlijk, virtuele werelden zijn de toekomst, maar bevinden zich nog in een vroege, ruwe, moeilijk te gebruiken fase. Ik lees net op Polle.net een sterke uiteenzetting over de pro's en cons van SecondLife en waarom marketeers er wel of juist niet moeten zijn. Polle, mij is het nu duidelijk. Ik denk dat ik in mijn campagnes de inzet van SecondLife nog even afwacht. Tenzij ik de eerste wil zijn die zich in SecondLife op ouderen gaat richten.....

08 december 2006

Eons.com via YouTube

Jeff Taylor, de oprichter van het 50 plus netwerk Eons.com heeft zijn weg gevonden op YouTube. Met dit promotiefilmpje roept hij op zijn manier vijftigers op ook gratis gebruik te komen maken van alle diensten die deze site biedt. Leuke manier om vijftigers die actief zijn op YouTube naar zijn eigen site te trekken.
Het filmpje wordt overigens ook gewoon uitgezonden op de Amerikaanse tv.

50 Plus in Beeld en Geluid



In het pas een week geleden geopende Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum, werden gisteren door het 50 Plus Expertisecentrum de resultaten van het onderzoek ’50+: speciale communicatie een must?” gepresenteerd. Daarnaast werd hier de eerste 50 plus expertise award uitgereikt. Hertog ijs mocht deze award in ontvangst nemen. Terwijl de meeste bloggers en bezoekers op weg waren naar Amsterdam om lekker te borrelen, was ik namens Marketingfacts aanwezig. Een kort verslag van een interessante middag.



Ik was er zelf nog niet eerder geweest, in het nieuwe Instituut voor Beeld en Geluid. Er wordt in en om het imposante gebouw nog druk gebouwd en ingericht. Het is al wel mogelijk als bezoeker een media experience tour te doen, waarbij je oude audio en tv beelden te horen en zien krijgt. Vanaf de entree via de loopbrug is een mooie blik in de kelder “de canyon” te werpen. Hierin ligt maar liefst 700.000 uur audiovisueel materiaal opgeslagen. 10.000 uur daarvan is reeds gedigitaliseerd, de rest moet de komende jaren worden gedaan. En dat allemaal om oude series als Dorus en de Fabeltjeskrant ook voor het nageslacht te behouden. Series die vooral populair waren toen de huidige vijftigers klein waren. En daar kwam ik nou juist voor.
Het 50 Plus expertisecentrum presenteerde gisteren de onderzoekresultaten van het onderzoek naar de houding van 50 plussers ten opzichte van reclame. Vijftigers worden nog te vaak beschouwd als een doelgroep met ‘ingesleten gedrag’, een doelgroep die niet open staat voor verandering en dus eigenlijk niet interessant is. Het centrum wil met “50+: speciale communicatie een must?” laten zien hoe marketeers en reclamemakers de vijftig plussers verkeerd begrijpen, soms goed begrijpen en in de toekomst moeten leren begrijpen.

Niet langer achter de geraniums.
Stephan van Velthoven van Bureau Veldkamp presenteerde de onderzoeksresultaten samen met Sjors Fröhlich van Stand.nl. Bureau Veldkamp voerde het onderzoek in opdracht van het 50 plus expertisecentrum uit onder 2205 Nederlanders variërend in leeftijd tussen 50 en 70. Het bureau is onderdeel van TNS Nipo. De presentatie gebeurde op de bekende Stand.nl manier; prikkelende stellingen en vervolgens de ja/nee keuze voor het publiek. Een leuke interactieve presentatie, waarin Sjors en Stephan discussieerden over de resultaten in het licht van het onderzoek. Enkele ter plekke verzamelde cijfers met betrekking tot het aanwezige publiek:
  • Slechts 12,3% van de ruim honderd aanwezigen was ouder dan 50. Het viel mij op dat er veel jonge marketeers en reclamemakers in de zaal zaten. Bij de Silvereconomy conference waar ik vorige week was, lag de gemiddelde leeftijd wellicht zelfs boven de 50. Reclame gericht op ouderen heeft klaarblijkelijk meer aantrekkingskracht op jonge mensen dan alle andere benaderingen (zorg, wonen etc.)
  • 84,6% was het oneens met de stelling dat 50 plussers hun beste tijd wel hebben gehad.
  • Bijna 95% meent dat 50 plussers van nu jonger van geest zijn dan 50 plussers van vroeger.>/li>
  • Volgens de helft van de aanwezigen geven 50 plussers graag geld uit.
  • Een kwart vindt dat werkende 50 plussers vaak hun tijd uitzitten tot hun pensioen. En dat terwijl er steeds meer ouderen zijn die op latere leeftijd weer gaan studeren. Of hun hele leven zijn blijven studeren. Lifelong learning is in Amerika al een trend. Bedrijven zouden meer moeten investeren in oudere werknemers.
  • Eenderde van de bezoekers denkt dat 50 plussers reclame irritant vinden. Toch vindt driekwart dat 50 plussers niet moeilijk te bereiken zijn. 85% denkt wel dat veel reclamemakers een clichébeeld van 50 plussers hebben. De helft vindt dat 50 plussers vaak over reclame zeuren. Driekwart denkt dat 50 plussers niet van saaie reclame houden en daarom een aparte aanpak verdienen.

Stephan concludeert dat het beeld dat de aanwezigen hebben een goede afspiegeling is van de onderzoeksresultaten. Ouderen zijn niet langer die mensen achter de geraniums. Die clichés bestaan echter nog steeds. Veel reclame gericht op 50 plussers slaat daardoor kant noch wal. Daarnaast is de trend zichtbaar dat het merendeel van alle reclames is gericht op de boodschappers; de Nederlanders tussen de 20 en 49 jaar. Reclamemakers laten een potentiële doelgroep van miljoenen nieuwe klanten simpelweg links liggen.
Het belangrijkste van resultaten uit dergelijk onderzoek is natuurlijk de praktische lijst met do’s en dont’s. Een checklist voor marketeers en reclamemakers. Wat te doen in reclame gericht op ouderen, en vooral ook wat niet.

Do’s:
  1. Zorg ervoor dat een reclame-uiting herkenbaar is.
  2. Gebruik humor.
  3. Gebruik ‘echte’ mensen zodat de uiting persoonlijk en menselijk overkomt.
  4. Laat een advertentie enthousiasme uitstralen.
  5. Zorg voor een realistisch/eerlijk/echt beeld.
  6. Toon het product in de uiting
  7. Demonstreer de werking van een product.
  8. Wees informatie
  9. Inspireer tot nieuwe ideeën.
Dont’s:
  1. Irriteer je doelgroep niet dat werkt averechts.
  2. Maak van mensen geen karikaturen.
  3. Laat geen overdreven/onechte emoties zien.
  4. Wees niet onduidelijk over wat je wilt communiceren.
  5. Maak prijsaanbiedingen niet te ‘schreeuwerig’.
  6. Laat niets zien waardoor je doelgroep een product wil proberen.

Het dagprogramma werd opgeleukt met een praatje van Carl Rhode (Signs of the time). Ik was daarbij zelf niet aanwezig, maar heb Herbert Driessen van RIJP gespot. Herbert, jij was er wel bij, ik hoorde dat Carl nog wat interessante dingen te melden had. Wellicht kun en wil je hier in de comments nog wat over toelichten?

50 Plus Expertise Award.
Als afsluiter werd de eerste 50 Plus Expertise Award uitgereikt aan de makers van de Hertog reclame “Weet je wat ijs een lekkere aardbeiensmaak geeft? Aardbeien.” Grappig dat de reclame eigenlijk helemaal niet voor vijftigplussers is bedoeld. Ik denk dat dit dan ook wel de strekking van de dag mag zijn. Bij reclame maken die ook gericht is op ouderen is het zeker belangrijk aan deze of een vergelijjkbare lijst met do’s en dont’s te denken, maar voor veel producten is alleen richten op 50 plussers geen haalbare missie. Rekening houden met zou al een hele stap zijn.
Ik plaats ook mijn vraagtekens bij de populatie die in het onderzoek is betrokken. De leeftijdsgroep tussen 50 en 70 jaar bevat de helft van de babyboomgeneratie en ongeveer de helft van de crisisgeneratie. Hoewel het expertisecentrum in eerder onderzoek een segmentatie in vijf segmenten propageert, gooien ze hier 20 jaar op een hoop. Waarom doen onderzoekers dat toch telkens? En waarom licht die grens ook hier weer bij 50?
Dit onderzoek is gratis verkrijgbaar via de site, net als het vorige onderzoek. Jammer dat van dit onderzoek de eerste dertig pagina’s in het boekje weer uitweiden over het segmentatieonderzoek dat eerder werd uitgevoerd.

02 december 2006

Veer komt met nieuwe visie op ouderdom

Op Veer.com vond ik een interessante slide met foto's. Een impressie van het moderne oud worden. Einde van het tijdperk van foto's met daarop kunstgebitklapperende zeventigers. Hierop staan bruisende vijftiger, met kinderen, elkaar, liefde, sex, werk, auto's etc. Zoals ze zijn.

(inderdaad, in mijn vorige post had ik alvast stiekem een foto gebruikt)

Vergrijzing biedt marketeers volop kansen


Terwijl Fusion nog in volle gang was en Brightlive op het programma stond zat ik de afgelopen dagen deep down under in het pittoreske Kerkrade. Daar werd onder leiding van congresvoorzitter Jack van Gelder de tweede ‘Silver Economy Conference’ georganiseerd. In Limburg; omdat deze provincie het snelst en meest vergrijst en in Kerkrade omdat hier de meest grijze populatie woont. De congresorganisatie spreekt deze dagen liever niet over de problemen, maar over de kansen die vergrijzing biedt, ook aan marketeers. Tijdens de conferentie wordt veelvuldig gesproken en gediscussieerd over ouderen op internet en alle andere toepassingen van nieuwe digitale media als het gaat om marketing gericht op ouderen. Zelfs advergaming komt aan bod. Een kort verslag.

De Silver Economy Conference is een initiatief van een Europees samenwerkingsverband om de gevolgen van vergrijzing te beperken en te zoeken naar nieuwe initiatieven die daaraan bijdragen. Limburg vergrijst het snelst en is daarom bij uitstek een geschikte locatie. Gasten en experts uit de gehele wereld geven hun mening en delen hun kennis

De zilveren economie kent vele facetten, die blijkbaar op dit congres allemaal aan bod moesten komen: “Health and Lifestyle”, “Living and Home environment”, “Work and Income”, “Tourism and Culture”, “Communication and Networking”. Teveel keuze voor twee dagen. Ik koos als marketeer gemakshalve voor de sessie “Communication and Networking” en de masterclass “Business Development”. En dat terwijl er ook in de andere categorieën genoeg mogelijkheden zijn voor digitale toepassingen. Vanaf volgende week zullen ook de presentaties van sprekers online worden geplaatst.

Advergaming en online presence

Mary Furlong was één van de weinige sprekers die het publiek concrete voorbeelden wilde en kon geven van de schier oneindige kansen die vergrijzing biedt. Veel sprekers blijven oppervlakkig en beschrijven globale trends. Daar zijn we in Nederland goed in. Terwijl het aanpakken van vergrijzing begint bij concrete plannen. Als professor entrepreneurship is Mary Furlong verbonden aan de Amerikaanse Santa Clara Universiteit. Haar verhaal geeft vooral jonge ondernemers voldoende handgrepen 'to make money out of the babyboomers potential'. Zij stimuleert jong en oud om op een innovatieve manier te ondernemen voor deze doelgroep. Ook oud, omdat zeker in Amerika veel babyboomers op latere leeftijd nog gaan ondernemen. Jaarlijks wordt in Sillicon Valley de Boomer venture summit gehouden, met prijzen voor meest innovatieve product of dienst gericht op 40 plussers.
Ouderen zijn volgens Furlong's visie vooral te bereiken via de mobiele telefoon. Draadloos in plaats van via de pc of het internet. Het begint met een sms'je van de kleinkinderen, daarna een mms, beeldbellen enzovoorts. De eerste stap in de richting van moderne technologie is via het mobieltje. Goed nieuws voor mobile marketeers dus. Mary maakt een segmentatie in verschillende categorieën producten en diensten die voor oudere kunnen worden aangeboden:

Miljoenen Amerikaanse vrouwen spelen wekelijks, zo niet dagelijks een spelletje Pogo. Adverteren in dit soort online games is zeer lucratief. Een geïntegreerde benadering. Advertenties in Pogo bereiken dagelijks 15 miljoen Amerikaanse vrouwen. En MySpace, waarvan 40 procent van de gebruikers boven de 40 is, biedt al evenveel mogelijkheden. Babyboomers willen weer kunnen spelen, weg van het stijve leven dat zij jarenlang hebben geleid. Ze willen een beetje terug van de roerige jaren uit hun jeugd. Het ontwerpen van online games of het creeëren van een online fantastiewereld voor deze doelgroep is geen slecht idee. SecondLife bijvoorbeeld wordt steeds meer bevolkt door veertigers en vijftigers. Senioren zijn dus vooral digitaal te bereiken, pas daarna via print. Print is uit.

Globaal zijn er vijf trends waarop ondernemers kunnen inspringen:
  1. Global economy and global demographic shift
  2. Longevity - Financing longer and healthier lives.
  3. Technology - Innovation enhancing the quality of life
  4. Lifestage Transitions - Creating opporutnities to serve. (levensgebeurtenissen)
  5. Spirituality - Returning to core values.
Het ouder worden verandert de levenshouding. Kinderen gaan het huis uit enzovoorts. Daarbij komt dat de nieuwe generatie ouderen andere interesses heeft dan haar voorgangers. Furlong noemt een aantal zaken die voor deze generatie typerend zijn en producten en diensten die zij graag afnemen of willen afnemen.
  • Lifelong learning. Niemand is te oud om te leren. Juist nu is er een trend zichtbaar dat mensen op latere leeftijd weer terug de schoolbanken in willen. Maak dit bijvoorbeeld online mogelijk.
  • Muziek is heel belangrijk. Kansen voor Ipod en mp3 in het algemeen.
  • Online social networking. Delen van ervaringen is een belangrijk iets. MyDecide bijvoorbeeld. En er is grote behoefte aan een netwerk voor weduwen/weduwnaren. Een netwerk waar men elkaar online kan helpen bij het verwerken van verlies.
  • Online advertising voor zaken die je liever niet in de winkel koopt. Incontinentiemateriaal bijvoorbeeld. Er is geen angst om online te kopen.
  • Gamers worden ouder.
  • Cognitieve fitness is een nieuwe trend. Met de komst van Nintendo DS wordt geheugentraining een hype.
Het wordt sex, viagra en rock 'n roll de komende jaren. We krijgen te maken met de babyboomer revolution. 'They take back the lead'
Mary Furlong heeft hiervoor een boek geschreven: "Turning silver into gold" Een boek vol waardevolle tips, die erop wachten te gelde te worden gemaakt.

Maxime de Jenlis - Bayard Presse - uitgever van Plus Magazine

Waar Furlong nog stug beweerde dat print bij de babyboomer doelgroep in onmin is bewijst de Jenlis het tegendeel. Met Plus magazine bereikt hij alleen in Nederland al ruim 1 miljoen lezers per maand. Bayard Presse brengt in Europa vele titels uit die allemaal sterk groeien. Print is dus zeker niet dood.
Hij baseert de benadering van 50 plussers op 7 algemeen geldende fundamenten. Leeftijd betekent niets, het zijn de veranderingen in deze principes die de doelgroep bepalen. Leeftijdsgrenzen zijn te moeilijk vast te stellen.
  1. Profession (er wordt langer gewerkt)
  2. Psychology
  3. Kids (kinderen gaan bijvoorbeeld het huis uit)
  4. Couple (bij pensionering wordt de relatie sterk op proef gesteld)
  5. Body/health (gezondheid is de grootste zorg)
  6. Financial status (langer leven betekent ook een langer financieel plan)
  7. Relation to time
Waar adverteerders de mist in gaan

De laatste interessante spreker van dit congres is Jean-Paul Tréguer, seniorenmarketeer uit Frankrijk en oprichter en directeur van het internationale advertising en reclamebureau SeniorAgency, met negen vestigingen wereldwijd. Een bevlogen man.
Met een groeiend marktaandeel van senioren wordt er door adverteerders nog steeds 95 procent van het totaal reclamebudget besteed aan reclame gericht op jongeren. 50 plus wordt nog immer als een nichemarkt gezien. Terwijl het dat stadium al lang ontgroeid is. Het is een miljoenenmarkt die open ligt, maar wacht op de juiste benadering. Maar, stelt Tréguer terecht "None are soblind as those who will not see". Marketeers zijn Oost-Indisch doof en lopen met oogkleppen op. Men is bang de billen te branden of hard op de bek te gaan.

Tréguer segmenteert de enorme seniorenpopulatie in vier groepen:
  1. Masters (50-60 jaar)
  2. Liberated (60-75)
  3. Peaceful (75-85)
  4. Elderly (85+)
Hij blijkt een man van voorbeelden en begint zijn betoog met waarom en hoe het vooral niet moet. Veel adverteerders lijken te denken dat advertenties gericht op senioren onleesbaar moeten zijn, vooral niets moeten zeggen over het product, vernederend voor de doelgroep moeten zijn en er vooral altijd aan moeten herinneren dat het einde in zicht is. En echt, zowel in print als op tv is dat de heersende regel. Je ziet vaak klapperende tanden, vechtende bejaarden enzovoorts. De voorbeelden zullen waarschijnlijk online beschikbaar komen.

Terwijl de sleutelrol van generatiemarketing is 'to really know someone you must walk in his shoes for a very long time'. Onderzoek dus, naar de wensen en behoeften van deze doelgroep. Senioragency heeft het over de Happy boomers, of de Me generation (volgens Wolfe). Een generatie waarin bijvoorbeeld de positie van de vrouw sterk is veranderd, en die vooral weer plezier wil maken.

Goede reclame gericht op deze generatie heeft in ieder geval deze elementen of insteek:
  • Life is fabulous
  • Me in the centre of the world
  • Product is easy to use
  • Don't hesitate to use their stars - iconen uit hun jeugd blijven aanspreken/ nostalgie
"We're out spending our kids inheritance. And if they ask where it went, show them the tape. "
---

Tot slot: er wordt nu vooral veel gedacht aan het benaderen van babyboomers. Vergeet niet dat er een gigantisch marktpotentieel is voor de zeventigers. De groep babyboomers gaat van levensgenieters over 10 a 20 jaar langzaam over in een gigantische groep zorgbehoevenden. Pas dan gaan we die druk voelen. En voor hen is helemaal nog niets bedacht.