30 januari 2009

1 op de 4 ouderen bespaart niet ondanks de crisis

Eén op de vier senioren bespaart niet, ondanks de huidige crisis. Dat blijkt uit een enquête onder vijftigplussers door De Streekkrant en Seniorennet. In totaal werden iets minder dan 2.500 ouderen ondervraagd. Het is Belgisch nieuws, maar daarom niet minder interessant. Wij marketeers weten dat bij ouderen het gros van het vermogen (zo'n 80%) zit. Zo'n crisis hakt er dan flink in.

Zij die wel besparen doen dat vooral op "veel zaken tegelijk" (49,3 procent), verwarming (5,3 procent), reizen (4 procent), elektriciteit (3,2 procent) en kleding (2,5 procent).

Energie is dus klaarblijkelijk een belangrijke besparingspost bij vijftigplussers, maar toch denkt één op de drie (32,9 procent) er niet aan om van energieleverancier te veranderen.

Eén op de vijf heeft dat wel al gedaan. Anderzijds geven de senioren toe dat ze voelen dat hun koopkracht is afgenomen (44,4 procent) tot zelfs "sterk afgenomen" (34,3 procent). Hun spaargeld plaatsen ze op de bank. De senioren blijken niet dagelijks bezig te zijn met hun nalatenschap: 72,1 procent ging (nog) niet bij de notaris langs om een gesprek te hebben over hoe ze het best hun kinderen iets nalaten.

Leuke cijfers. Ik durf te stellen dat ze voor Nederland vergelijkbaar zullen zijn. En misschien zelfs ook voor andere leeftijdsgroepen. Besparen op energie doen velen, terwijl we op andere fronten juist makkelijker zouden kunnen besparen.

Forward om van vergrijzen naar verzilveren te gaan

Ik hoor regelmatig van studenten die bezig zijn met een afstudeeronderzoek naar babyboomers, ouderen of senioren. Soms bellen ze mij voor advies, vaak ook niet. Leuk in ieder geval om te zien dat ouderenmarketing jonge mensen bezig houdt. Immers, zo is het bij mij ook begonnen.

Vandaag lees ik over een nieuw initiatief van NHTV Breda studenten. Forward>> helpt ouderen bij het vinden van passend vrijwilligerswerk.

Een leuk idee, al kan in de uitvoering en benaming nog wel wat nuance worden aangebracht. Hier de volledige promotekst:

"Bianca Beckers & Jennifer van Deursen zijn het bedrijf Forward>> gestart onder de hoede van NHTV in Breda. Zij kwamen op het idee tijdens een gesprek met een senior die de vraag stelde; “Jullie als vrijetijdsmanagers weten vast wat ik kan gaan doen wanneer ik met pensioen ben, want ik weet het zelf niet!” Deze vraag zette de twee studentes aan het denken. Na het ondervragen van vele senioren bleek dat zij niet altijd weten wat de markt hen allemaal te bieden heeft na het vijftigste levensjaar en dat de mogelijkheden vaak eindeloos zijn. Daarnaast blijkt de nood hoog voor vrijwilligers in de zorg en het onderwijs. De generatie van de thuisblijvende moeders, die nu veelal vrijwilligerswerk leveren, loopt namelijk langzaam af, en de instellingen hebben simpelweg weinig tijd om vrijwilligers te zoeken en vinden. Onder het motto: niet vergrijzen maar verzilveren is Forward>> gestart als een intermediair tussen de 50-plussers en zorg- en onderwijsinstellingen. Het doel is mensen die met pensioen gaan niet te laten voelen dat ze gaan beginnen aan de laatste fase van hun leven, maar aan een volgende, en nieuwe fase, vol nieuwe mogelijkheden.Forward>> biedt de mogelijkheid om de senior vrijwilligerswerk te laten vervullen geheel naar wens bij de zorg- en onderwijsinstelling. Forward>> gaat namelijk op zoek naar passende vacature voor iedere senior. De twee studenten willen het woord ‘senior’ graag nieuwe betekenis geven. Het leven gaat verder en er zijn nog duizenden mogelijkheden.Naast het zoeken van passende vacatures voor senioren gaat Forward>> een onderzoek uitvoeren naar de behoeften van 50-plussers en bieden zij workshops aan voor de senior."

Genoeg promo. Welke 50 plusser heeft genoeg vrije tijd voor vrijwilligerswerk? Juist! De 65 plusser. Lieve Bianca en Jennifer, probeer wat segmentatie aan te brengen in je project en je product. Dan komt het vast goed. Veel succes!

28 januari 2009

Eppo komt terug


Goed nieuws voor mannen die jong waren in de jaren '70 en '80 en met weemoed terugdenken aan Eppo. Het stripblad komt vanaf volgende week tweewekelijks terug. Zodra het eerste exemplaar er is zal ik een korte review plaatsen.

Nu valt me vooral op dat de domeinnaam Eppo.nl in handen is van een Eindhovense stripboekenverkoper. Die zal vandaag goede zaken hebben gedaan. In pageviews dan...

18 januari 2009

In België weet men het nog niet helemaal met die 50-plussers

Althans, als ik de berichten in de Belgische kranten volg. Op 14 januari lees ik dat vijftigplussers de eerste slachtoffers van de crisis zijn. De Belgische minister van Werk Vandenbroucke stelde eerder al premies in voor werkgevers die 50 plussers in dienst namen. Een succes leek even, maar helaas nam het percentage 50 plus werkloze toch met 5 procent toe.

Een door de kredietcrisis geveld kansrijk initiatief denk ik dan. Als het allemaal economisch in hoogconjunctuur was gebleven, dan zou iedere werkgever gek zijn om zo'n premie te laten lopen. Veel kennis en ervaring, voor minder geld. Enzovoorts. Genoeg reden dus.

Tot ik op 16 januari (2 dagen later) lees dat het eigenlijk wel meevalt. In Vlaanderen zijn sinds 2007 juist veel meer 50-plussers aan het werk. De premies van de minister werken wel degelijk, ondanks de crisis. Het aandeel 50-plussers steeg van zo'n 5 procent naar ruim 6,7% van de totale beroepsbevolking. Twijfel dus bij de Belgische pers.

Ik hoop maar dat het laatste geldt. Dat er meer ouderen worden aangenomen, ondanks of juist dankzij de crisis. In 2006 namelijk stelde Vedior in een onderzoek onder 700 Belgische bedrijven vast, dan niemand zit te wachten op de 50 plusser in dienst. Staan ze er nu dus in ieder geval iets florisanter voor.

Ik ga op zoek naar Nederlandse cijfers. Want ook hier hebben we volgens mij genoeg tegenstrijdigheid.

16 januari 2009

Rotterdam heeft haar ouderen verwaarloosd

Dat stelt het Rotterdamse Sociaal Platform in een advies dat volgende week maandag wordt gepresenteerd. Rotterdam moet 2010 uitroepen tot Jaar van de Senioren. Het platform vindt dat het gemeentebestuur de laatste decennia ouderen in de stad ernstig heeft verwaarloosd.
Het rapport richt zich vooral op de positie van de ’witte’ senioren: de oudere autochtonen die hun wijken hebben zien veranderen en volgens de rapportschrijvers ontheemd, teleurgesteld en verbitterd zijn achtergebleven.

De rapportschrijvers constateren dat enorm is bezuinigd op welzijnsvoorzieningen. Veel ouderen gaan nu naar de dokter uit eenzaamheid, stellen ze. Dit probleem bestaat overigens niet alleen in Rotterdam. Bestuurders van andere steden klagen hier ook over.

Het Rotterdamse platform vindt dat de gemeente geld moet vrijmaken voor meer voorzieningen voor ouderen. Zo moeten bijvoorbeeld ouderenadviseurs meer ruimte krijgen om vereenzaamde senioren te bereiken. Huisartsen kunnen daarbij een rol spelen, want daar kloppen die ouderen immers vaak aan voor hulp.

Het platform noemt ook het probleem van ’het bureaucratische doolhof’ waarin de witte senioren verzeild raken als ze een beroep willen doen op hulp van de gemeente. De ouderenadviseurs die er nu al zijn, besteden hun tijd vaak vooral aan hulp bij het invullen van al die ingewikkelde formulieren die nodig zijn.

Tot slot wil het Sociaal platform een soort pas waarmee de oudere Rotterdammers gratis of met korting naar een klaverjasclub of café kunnen. (uit het Reformatorisch Dagblad)

12 januari 2009

Wetenschap: Fitte senior presteert ook mentaal beter

Dat meldt Nu.nl vandaag. Canadese onderzoekers van de universiteit van Calgary ontdekten dat fysieke inspanning de bloedsdoorloop naar het brein verbetert en daarmee ook de mentale vaardigheden. Het is voor het eerst dat wordt bewezen dat de bloedsomloop in de hersenen ook daadwerkelijk beter is bij fitte ouderen. Voor het onderzoek werden twee groepen vrouwen van gemiddeld 65 jaar vergeleken. De ene helft bewoog nauwelijks, de andere helft nam regelmatig deel aan activiteiten die de hartslag deden versnellen. De actieve vrouwen bleken 10 procent hoger te scoren op mentale testen. Ook was hun bloeddruk 10 procent lager.

De onderzoekers willen benadrukken dat het belangrijk is om op oudere leeftijd aan beweging te blijven doen. Elke dag een wandelingetje kan volgens hen al helpen om mentaal beter te blijven functioneren.

Het onderzoek verschijnt in het internationale tijdschrift Neurobiology of Aging.

06 januari 2009

Bellen doe je zo...


Geweldig initiatief om jonge mensen aan oudere telefoongebruikers uit te laten leggen hoe een en ander werkt.


" Jongeren zijn heel handig in het oppikken en gebruiken van de laatste snufjes op het gebied van mobiele telefonie. Ze sms’en sneller dan het licht, downloaden allerlei bestanden en maken en versturen foto’s en filmpjes met het grootste gemak. Op het gebied van mobiele telefonie heeft u waarschijnlijk dus nog wat van hen te leren.

Laat u iets wijsmaken en volg een workshop Bellen doe je zo! De workshop wordt speciaal verzorgd door vmbo-leerlingen van het Marcanti College uit Amsterdam.

Een workshop is bedoeld voor ongeveer acht personen. Leuk als relatiegeschenk maar ook interessant voor uw eigen medewerkers! Een workshop op maat behoort tot de mogelijkheden. Bijvoorbeeld tijdens de lunch bij u op kantoor."

03 januari 2009

Meer vrouwen op de Harley

De internationale motorbijeenkomst in Keystone, Colo in Amerika in april 2009 wordt dit jaar gesponsord door Harley Davidson. Voor het eerst. Harley is druk bezig om meer vrouwen op de motor te krijgen. De motorbouwer uit Milwaukee speelt hiermee handig in op de laatste trends.

Volgens cijfers van het MIC (Motorcylce Industry Council) is in de US 12,6 procent van alle motorrijders in 2008 een vrouw. Dat zijn 4,3 miljoen vrouwelijke motorrijders. Een toename van bijna 30% ten opzichte van 2003. In 1990 maakten vrouwen nog geen 4% van het totaal aantal rijders uit.

Naast deze toename in het aantal vrouwelijke rijders, is ook de gemiddelde leeftijd van die vrouwelijke motorrijders toegenomen. De Harly rijders waren in 1990 32 jaar oud, in 1998 38 jaar, in 2003 41 en dit jaar zelfs gemiddeld 42 jaar oud. Opvallend dat deze steeds ouder wordende motorrijders steeds nieuwere motoren kopen.

Harley speelt handig in op al deze trends. Op haar website is een 48 pagina's tellend boek te downloaden. Speciaal voor vrouwen die van motorrijden houden. Daarnaast krijgen vrouwen die voor het eerst klant worden bij Harley een door de achterkleindochter van de oprichter gemaakte ring. Welcome to the Harley family.

Waarom vrouwen steeds meer gaan rijden?

Ze hebben er plezier in en willen graag samen met anderen leuke dingen doen. Niet veel anders dan mannen dus. Opvallend is wel dat ook voor vrouwen de motor steeds vaker een statussymbool wordt.

We blijven het volgen......

KRO gaat voor Goed Leven


In een strijd om meer leden heeft de KRO een nieuwe campagne ingezet. Hij loopt al een tijdje, maar is het noemen zeker waard. 'Het goede leven' vond men wat opportunistisch, maar 'goed leven' past de KRO kijker zeker. Wat is goed leven volgens...Anita Witzier, Bert van Leeuwen en andere KRO anchors?

Een duidelijke poging om ook de oudere tv kijker aan zich te binden. Kwaliteit van leven is immers één van de belangrijkste zaken in het leven wanneer men ouder wordt. Met name het behouden van die goede kwaliteit. Ook de programma's van de KRO gaan over 'goed leven'.

Volgens de KRO is de campagne authentiek en alledaags, maar ook opmerkelijk en eigenzinnig.

De foto bij dit bericht en alle andere campagnebeelden zijn ook op posterformaat te bestellen.

John Lennon in een commercial?



Dat met techniek veel mogelijk is weten we, dat Paul McCartney figureert in een spot voor een investeringsmaatschappij is niet raar, dat we Rutger Hauer zien in een spot voor van Bommel schoenen ook niet, maar John Lennon in een commercial zien die in 2008 is gemaakt doet nogal vreemd aan. Slim, dat wel. Want het project 'one laptop per child' is natuurlijk iets dat bij uitstek de babyboomgeneratie aanspreekt. En dat waren Beatle maniaks, toch?

Ik ben het echter ook met Chuck Nuyren eens....moet dit echt?